افسردگی در رهاشدگان از سرطان پستان

سرطان پستان حدود 33 درصد از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد و میزان شیوع آن در جمعیت عمومی در کشورهای مختلف بین 8 تا 10 درصد برآورد شده است. میزان بروز سرطان پستان در ایران نیز، 31 مورد در هر صدهزار زن گزارش شده است و بیشتر در گروه سنی 42 تا 49 سال اتفاق می‌افتد. درمان سرطان پستان از طریق جراحی، از رایج‌ترین درمان‌هاست که به دو صورت «جراحی نگهدارنده پستان» و «ماستکتومی توتال» انجام می‌شود.

برداشتن پستان از طریق عمل جراحی، علیرغم آن‌که می‌تواند به درمان بیمار بینجامد، به‌عنوان نابود شدن بخشی از بدن تلقی می‌شود که نماد جنسیت، زنانگی و ابعاد مادرانه است.

برداشتن پستان از طریق عمل جراحی، علیرغم آن‌که می‌تواند به درمان بیمار بینجامد، به‌عنوان نابود شدن بخشی از بدن تلقی می‌شود که نماد جنسیت، زنانگی و ابعاد مادرانه است. لذا به دلیل اهمیت این عضو در شکل‌گیری هویت جنسی زن، واکنش نسبت به این بیماری می‌تواند شامل ترس، اضطراب و افسردگی به دنبال احساس از دست دادن زنانگی باشد. ارزیابی نشانه‌های دوره افسردگی در افرادی که بیماری‌های طبی نظیر سرطان دارند، خیلی دشوار است، چون برخی از علائم دو بیماری مانند کاهش وزن، هم‌پوشانی دارند.

در این خصوص، محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، در مطالعه‌ای، به بررسی فراوانی افسردگی در بیماران مبتلابه سرطان پستان ماستکتومی پرداخته‌اند.

به گفته این پژوهشگران، ازآنجایی‌که شناسایی میزان فراوانی افسردگی و عوامل مستعدکننده آن در بیماران مبتلابه سرطان پستان می‌تواند به درمان این اختلال و ارتقای شیوه‌های مقابله با افسردگی در این بیماران و همچنین برنامه‌ریزی بهتر و صحیح‌تر جهت اجرای طرح‌های سلامتی و بهداشت روانی کمک نماید، این پژوهش طرح‌ریزی و اجرا شده است.

در این مطالعه مقطعی، 100 بیمار مبتلابه سرطان پستان ماستکتومی شده مراجعه‌کننده به بخش انکولوژی بیمارستان امام سجاد رامسر و کلینیک خصوصی انکولوژی تنکابن مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

جمع‌آوری داده‌ها در این تحقیق، با استفاده از پرسشنامه استانداردی در خصوص افسردگی انجام‌شده و از طریق روش‌های آماری، تجزیه‌وتحلیل شده‌اند.

نتایج بررسی‌های این تحقیق نشان داد که بعد از انجام ماستکتومی، 20 نفر دچار افسردگی خفیف، 18 نفر دچار افسردگی متوسط و 6 نفر نیز دچار افسردگی شدید شدند.

به گفته مریم ذاکری حمیدی، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن و همکارانشان در این پژوهش، نمرات افسردگی در بیماران مبتلابه سرطان پستان با نوع ماستکتومی و یا مرحله بیماری، ارتباط آماری معنی‌داری نداشت. این بدان معنی است که صرف‌نظر از موارد ذکرشده، بیماران نمرات مختلفی از افسردگی را گزارش کرده‌اند.

ذاکری حمیدی و همکارانش می‌گویند: « نتایج مطالعه ما نشان داد حدود 45 درصد از بیماران مبتلابه سرطان پستان که تحت ماستکتومی قرار گرفته‌اند، درجاتی از افسردگی را تجربه می‌کنند. همچنین در این تحقیق، سن، سطح تحصیلات، شغل، حمایت مالی، مرحله بیماری و نوع ماستکتومی نقشی در درجات افسردگی نداشت».

این محققان اعتقاد دارند: «ارجاع به‌موقع زنان مبتلابه سرطان پستان تحت ماستکتومی به متخصص روان‌پزشک، می‌تواند به شناسایی و درمان مناسب و به‌موقع بیماران افسرده کمک نموده و نهایتاً به ارتقای کیفیت زندگی آنان بیانجامد».

این یافته‌ها در فصلنامه «بیمار‌ی‌های پستان ایران» وابسته به مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی منتشر شده‌اند.

 

گزارش: دکتر محمدرضا دلفیه

منبع: کیهانیان، ش. و همکاران. 1397. فراوانی افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان ماستکتومی شده در مراکز انکولوژی رامسر و تنکابن در سال 1395. بیماری‌های پستان ایران، 10(4): 36-30.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا