نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پايان سرقت علمي با سامانه مشابهت يابي

مقاله تألیفی پژوهشگران پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی، مهندس سالار محتاج، مهندس حبیب‌الله اصغری و مهندس وحید ضرابی پیرامون راهکارهای جدید برای ساخت داده‌های محک به منظور سنجش میزان دقت سامانه‌های مشابهت‌یابی متنی تالیف و در کنفرانسی در کشور سنگاپور ارائه شد.

مهندس سالار محتاج درگفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با مقاله تالیف شده و سامانه مربوطه گفت: سامانه مشابهت یاب به طور کلی برای جلوگیری از سرقت علمی طراحی می شود؛ این سامانه هم مانند سایر سامانه های مشابهت یاب بوده و درواقع دانشجویان و اساتید می توانند مقاله خود را بر روی این سیستم بارگذاری کنند. سپس متن مقاله با مقاله های موجود در سیستم مقایسه شده که اگر از جایی کپی شده باشد مشخص می‌شود.

وی در رابطه با ویژگی های منحصربه فرد این سامانه گفت: چیزی در حدود ۳۰۰ هزار مقاله در این سامانه وجود دارد. می توان اینگونه ادعا کرد که بخش زیادی از مقاله های کشور را پوشش می‌دهد، این در حالیست که در سایر سیستم ها تعداد مقالات بسیار کمتر از این مقدار است.

محتاج در رابطه با ویژگی های دیگر این سامانه گفت: ضمن اینکه می توان به این موضوع اشاره کرد که زمان مشابهت یابی در آن کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد، در حالیکه در اغلب سامانه‌ها مقاله بارگذاری می شود و شاید یک روز طول بکشد تا سامانه بتواند مشابهت ها را پیدا کرده و پاسخ نهایی را ارسال کند.

وی اظهار کرد: نکته سوم هم در مورد پیدا کردن بازنویسی است. به این معنا که علاوه بر مشابهت یابی در متن حتی در صورت بازنویسی که برخی به قصد گم شدن تقلب خود این کار را انجام می دهند، می تواند مشابهت محتوایی و معنایی را هم پیدا کند، در حالیکه سایر سامانه‌ها تنها کپی کردن را تشخیص می‌دهند.

محتاج در رابطه با مقاله ای که در این باره تالیف شد نیز عنوان کرد: این مقاله ارزیابی الگوریتم ها و داده هایی است که برای توسعه سامانه از آنها استفاده شد، به عبارت دیگر برای شروع یکسری داده توسعه داده بودیم و سپس با استفاده از آنها الگوریتم ها را تست کرده و سطح دقت آنها را سنجیدیم که این مقاله مربوط به آنهاست.

بر اساس این گزارش، این مقاله با عنوانCompiling a Text Re-Use Detection Corpus from Scientific Papers with Semi-Real Cases of Plagiarism   تالیف شد که مورد تأیید داوران کنفرانس بین‌المللی International Conference on Asian Language Processing – IALP 2017  که در کشور سنگاپور برگزار شد قرار گرفت و در پایگاه IEEE نیز منتشر شد.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل