سمندر آذربایجانی مشاهده و ثبت شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،سید مجید خرازیان مقدم گفت: کارشناس گروه خزندگان و دوزیستان این دفتر با همکاری کارشناسان اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی و کارکنان اداره محیط زیست شهرستان اشنویه طی ماموریت صحرایی فروردین ماه سالجاری موفق به ثبت حضور 12 سمندر آذربایجانی در منطقه مرزی اشنویه شدند.
وی با یادآوری جمعیت نادر این گونه، اظهار کرد: تنها پراکنش جمعیتی سمندر آذربایجانی در استان آذربایجان غربی ایران به ثبت رسیده است و این نخستین گزارش مشاهده گونه توسط بخش خزندگان و دوزیستان بود.
به گفته مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکنون گزارش و اطلاعات خاصی در خصوص سمندر آذربایجانی توسط سازمان محیط زیست منتشر نشده است.
سطح پشتی گونه سمندر آذربایجانی، قهوه ای تا سیاه با لکه های زرد نامنظم در اندازه های متفاوت و به فرم های مدور و بیضی است. همچنین، سطح زیرین بدن در جنس نر، نارنجی و در جنس ماده، زرد است. از دیگر ویژگی های ظاهری این گونه می توان به سطح شکمی فاقد لکه اشاره کرد.
سمندر آذربایجانی در جویبارهای کوهستان سکنی دارد و در بهار تخم ریزی می کند. لارو آن ها با زندگی در جویبار سازگاری دارد. نرها و ماده ها تنها در نزدیکی جویبارهای محل زیست خود از آب خارج می شوند و زندگی خشکی زی برای این گونه، ناشناخته است.
سمندر کوهستانی آذربایجانی از نظر وضعیت حفاظتی، در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، در زمره حیوانات آسیب پذیر (VU) قرار دارد و تا به حال جزو هیچ یک از ضمائم کنوانسیون CITES ثبت نشده است.
تاکنون، هفت گونه سمندر به نام های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی(امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج دار جنوبی و سمندر جویباری ایران در ایران شناسایی و نامگذاری شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا