در اجرای برنامه های تولید مثلی محدودیت علمی و شرعی نداریم

دکتر مهدی آخوندی، رییس برگزاری این کنگره در نشست خبری امروز صبح گفت: طی چند دهه اخیر توسعه قابل توجهی در کشور درباره تولید مثل انجام و زیر ساخت های آن نیز فراهم شده است. خوشحالیم در بحث پژوهش نیز هم پای جهان پیش رفته ایم به طوری که هم اکنون شاهد توسعه تکنولوژی و آزمایش های مرتبط با آن( تولید مثل، درمان، تشخیص، همانند سازی، سلول های بنیادین و…) هستیم. همچنین ما در نظر داریم نشریات فعال در این زمینه را ارتقا دهیم؛ هم اکنون 8 نشریه در خصوص تولید مثل به فعالیت می پردازد.

وی افزود: تنها جای این مباحث در علوم دامی خالی بود که ما توانستیم اقدام تشخیصی روی حیوانات کوچک انجام دهیم؛ جنین و اسپرم را فیرز و منتقل کنیم و فراورده های حیوانی و دامی را به این شکل انجام دهیم.

وی اظهار کرد: بحث ناباروری تنها مربوط به بحث پزشکی نیست بلکه  فراتر از آن فشارهای روانی وارد شده به زوج های نابارور هم می تواند صدمات زیادی به جامعه وارد کند. متاسفانه نداشتن شناخت و سیاست گذاری های دولت در مقطع زمانی گذشته برای کنترل جمعیت روند اجرای برنامه های ما را به تاخیر انداخت اما اکنون با تغییر سیاست های کلان دولت مبنی بر افزایش جمعیت، حمایت های بیشتری از زوج های نابارور در این زمینه انجام می شود. هرچند اکنون موانعی چون سیستم های بیمه ای و مباحث اخلاقی نیز پیش رو برای اجرای این طرح هاست.

وی تصریح کرد: هم اکنون ما در موقعیتی هستیم که از نظر درمانی هیچ کم و کاستی نسبت به کشورهای پیشرو نداریم. همچنین ما نسبت به کشورهای اسلامی نیز محدودیت های شرعی در مورد استفاده از لقاح خارج رحمی و رحم جایگزین و اهدای جنین نداریم؛ ما هم اکنون مجوزهای شرعی و قانونی اهدای جنین را اخذ کرده ایم. دستورالعملی هم از سوی وزارت بهداشت پیرامون این مساله تدوین شده، اما هنوز جاری و ساری نشده است.

دکتر احمد حسینی، عضو بورد بیولوژی تولید مثل وزارت بهداشت و رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: امروزه فناوری های نوین به کمک درمان بهتر ناباروری ها آمده است. خوشبختانه کشور ما هم اکنون یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است و پا به پای دانش روز در بعد درمانی و گسترش مرزهای دانش پیش می رود. همچنین پویایی فقه شیعه و علمای ما در این رابطه می تواند کمک حال زوجه های نابارور و مشکلات آنان باشد.

وی درباره اهمیت برگزاری این کنگره گفت: هم اکنون همگرایی بین مراکز درمانی، دانشگاه های علوم پزشکی و دامپزشکی و دانشگاه های غیر پزشکی نیاز است تا نتایج این رشته بیش از بیش به پیش برود؛ نخستین کسی که پیرامون این مساله به فعالیت پرداخت پرفسور ادوارد از دانشکده غیر پزشکی( دانشکده علوم) بود.

به گفته وی، هم اکنون 50 مرکز یا فناوری کمک باروری در کل کشور وجود دارد و برای از بین بردن بیماری های جنین و به وجود آوردن جنین سالم رشد این مراکز احساس می شود.

دکتر معرفت غفاری نوین، دبیر بورد بیولوژی تولید مثل وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: این کنگره علمی امکان تبادل بین رشته های مختلف را فراهم می کند.

وی افزود: امروزه ضرورت تولید مثل باعث شد تا وزارت بهداشت و درمان سال 87 رشته تحصیلی مبنی بر رشد بیولوژی تولید مثل را تدوین کرد و این رشته در پنج دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران، یزد و شیراز ارایه شد؛ سالانه 20 دانشجو در این رشته در هر یک از این دانشگاه ها پذیرش می شوند.

وی ادامه داد: همچنین وزارت بهداشت در نظر دارد این رشته در مراکز غیر دانشگاهی دولتی مانند رویان و ابن سینا آموزش داده شود.

دکتر صادقی، دبیر این کنگره نیز گفت: بیش از 700 خلاصه مقاله برای ارزیابی و پذیرش به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که از این تعداد  500 مقاله پذیرش شدند؛350 مقاله به صورت پوستر و 150 مقاله به صورت سخنرانی کوتاه در این کنگره ارایه خواهند شد.

وی افزود: همچنین ما در حاشیه برگزاری این کنگره 30 کارگاه تخصصی و 15 کارگاه  جانبی برگزاری می کنیم؛ نمایشگاه تخصصی آن به ماهیت کار عملی آن روزهای پنج شنبه و جمعه در پژوهشگاه رویان، ابن سینا و مرکز ناباروری صارم برگزار می شود و 15 کارگاه دیگر نیز در جنب کنگره و همزمان با آن برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین در این کنگره 7 سخنران از کشورهای آلمان، هلند، سویس، فرانسه و انگلستان ، اسپانیا و استرالیا سخنرانی خواهند کرد.

دکتر شیرازی، عضو هیات مدیره انجمن علمی جنین شناسی نیز گفت: در کنار این کنگره ، نخستین جشنواره برترین های حوزه تولید مثل برگزار و از پیشکسوتان برتر حوزه  علوم بالینی، بایو تکنولوژی، جانوری، دامپزشکی، و…. در 5 زیر شاخه مقاله، پژوهشگران جوان برتر، پژوهشگر ملی، پژوهشگر بین المللی ، پایان نامه تقدیر به عمل می آید؛ در این کنگره  از 4 نفر پیشکسوت برتر، 5 نفر پژوهشگر برتر، 8 نفر سخنران و 5 نفر ارایه دهنده پوستر قدردانی و تقدیر می شود.

دکتر صادقی تبار، دبیر اجرایی کنگره نیز گفت: برای برگزاری این کنگره 230 کمیته علمی-اجرایی تلاش مستمر داشته اند و بیش از 60 شرکت در نمایشگاه جانبی این کنگره حضور خواهند داشت. همچنین این کنگره 17 امتیاز باز آموزی برای 65 رشته تحصیلی دارد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا