نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مشاغل آینده مهاجرت را کنترل اما قوانین کار را متزلزل می کند

به گزارش خبرنگار سینا پرس، دکتر گلکار، عضو هیات علمی موسسه کار و تامین اجتماعی در پنل تخصصی الزامات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آینده مشاغل و مشاغل آینده که امروز صبح در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی برگزار شد، گفت: مشاغل آینده دارای یک سری فاکتورها هستند. یکی از ویژگی های مشاغل آینده این است که اساس کارشان با فناوری آی تی هستند و از نظر مکانی و زمانی انعطاف پذیر و غیر متمرکز هستند. این مساله می تواند به واسطه تغییر دفترچه بیمه و هم خوانی نداشتن قوانین کار دچار یک سری نا امنی ها و مشکل ها شود.

وی به پیامدهای احتمالی مشاغل آینده اشاره کرد و گفت: با این رویکرد سه سناریو می توان تصور کرد.  نخست اینکه این مشاغل خیلی خوب هستند و منافع بی شماری دارند. دومین سناریو بعد بدبینانه آن است. این مشاغل ضمن ناشناخته بودن،  آسیب پذیر و غیر کاربردی هستند. سومین سناریو دید واقع بینانه به این مشاغل است. این مشاغل منافع و کاربردش چیست و کدام آسیب ها متوجه آن است تا بتوانیم اقدام های پیشگیرانه را انجام دهیم و با مدیریت واقع بینانه آن را مدیریت کنیم.

وی به تشریح پیامدهای احتمالی این مشاغل اشاره کرد و گفت: یکی از پیامدهای مهم این مشاغل غیر متمرکز بودن آنها است. در این نوع مشاغل مکان و زمان معنا ندارد.  این مساله می تواند خوب و مثبت باشد و زمینه اشتغال بسیاری از مردم مناطق محروم را فراهم کند. ما طی چند سال اخیر شاهد از بین رفتن 30 هزار روستا و مهاجرت 11میلیون انسان به کلانشهرها بودیم.

 به گفته وی ، مشاغل آینده می تواند این تهدیدهای مهاجرت ها را کنترل کند. همچنین مهاجرت ها می تواند معکوس باشد و فرد با کمک سیستم کامپیوتر خود از این فرصت اجتماعی استفاده کند.

از دیگر پیامدهای این مشاغل نداشتن محدودیت سن افراد است. به واسطه ایجاد این مشاغل یک نوجوان پانزده ساله یا یک فرد هفتاد ساله می تواند برای خود فرصت شغلی ایجاد کند. با روی دادن این مساله قوانین کار و بیمه دچار تغییرات می شود. از اینرو سیستم های آموزشی و حمایتی ما باید در این زمینه تقویت شوند. اگر این مساله را مدیریت بحران نکنیم در آینده کار برای ما سخت تر خواهد شد.

وی ادامه داد: مشاغل آینده قشر متوسط را بزرگتر خواهد کرد و در آینده شاهد انفجار بزرگی در اشتغال زنان خواهیم بود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از پیامدهای مشاغل آینده ایجاد تغییر و تحول در الگوهای همسر گزینی است. به واسطه افزایش این تعامل ها میزان ازدواج افراد افزایش پیدا می کند اما از سوی دیگر اگر به درستی مدیریت نشود می تواند آمار طلاق را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی بیان کرد: مشاغل آینده می تواند  احساس افراد را نیز دچار مشکل و آسیب کند و فرد دچار خلا عاطفی و احساسی شود اما به واسطه کاهش فشارهای محیط کار استرس افراد را کمتر می کند و میزان خشونت و نزاع ها کاهش می یابد.

گفتنی است،  سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان و پژوهشگاه فرهنگ و هنر با همکاری مرکز کار ایران همزمان با اولین نمایشگاه بین المللی کار ایران نشست تخصصی آینده مشاغل و مشاغل آینده را برگزار کرده است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل