نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت جوهر هوشمند نامرئی و غیر قابل جعل

پژوهشگران دانشگاه شمال غربی Northwestern University واقع در ایالات متحده آمریکا ، طی تحقیقات جدید خود در آزمایشگاه شیمی این دانشگاه ، موفق به ساخت و اختراع نوعی جوهر رنگی هوشمند شده اند که قادر به ترسیم و چاپ تصاویری به صورت چاپ سفید watermark روی کاغذ هستند که تنها در زیر نور ماورای بنفش مشاهده می شوند .

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده  دو دانشمند شیمی دان به نام های چن فنگ که Chenfeng Ke و ژی سن هو Xisen Hou قرار دارد . به گفته این پژوهشگران ، ساخت جوهر هوشمند فوق از طریق مهندسی معکوس انجام شده و انجام این عمل از نظر بسیاری از دانشمندان ، غیر ممکن بود . لازم به توضیح است که جعل و کپی اسناد منتشر شده توسط این نوع خاص از جوهر ها بسیار دشوار بوده و به همین دلیل این تکنولوژی  دارای امنیت بسیار زیادی است . در همین زمینه چن فنگ که ، از اعضای این تیم پژوهشی اعلام کرد : " به صورت طبیعی ، تولید کنندگان خواستار انحصاری بودن این فرمول برای خود هستند تا از این طریق مطمئن شوند که تنها آن ها قادر به ساخت این محصول بوده و اطلاعات محرمانه فوق تنها در اختیار آن ها قرار دارد . "

بر پایه گزارش های منتشر شده از این محصول ، جوهر های فوق در حالت عادی قابل مشاهده نبوده و نمی توان آن ها را با چشم غیر مسلح دید ولی در زمان تابش امواج ماورا بنفش ،تصویر ، بارکد یا هر نوع مطلب یا موضوع پرینت گرفته شده ، به وضوح مشاهده خواهند شد .

گفتنی است سازندگان این تکنولوژی ، در برابر خبرنگاران اقدام به آزمایش این جوهرهای هوشمند کرده و نتیجه به دست آمده ، رضایت بخش بود . یکی از سازندگان این تکنولوژی جدید در رابطه با آن می گوید : " با کمک این جوهر ها شما می توانید  در تاریکی مطلق رنگ های مختلفی مانند قرمز ، زرد ، سبز ، آبی و بنفش را به وضوح مشاهده کرده و به یکدیگر تبدیل کنید . "

فرایند تولید این جوهر ها به گونه ای است که به سازندگان آن اجازه می دهد دستورالعملی تهیه کنند که تغییر فورمول آن به سادگی امکان پذیر نیست .

گفتنی است این پژوهشگران به صورت اتفاقی موفق به ساخت و کشف این فرمول شده اند . آن ها در تلاش برای ساخت نوعی ماده شیمیائی جهت نمایش مواد بودند که موفق به کشف این ساختار جدید شدند . در ادامه و طی انجام آزمایش های بعدی ، زمانی که آن ها انتظار ساخت رنگ سبز را داشتند ، نتیجه حاصله به رنگ نارنجی درآمد و به این ترتیب آن ها موفق به کشف ساختار جوهر های هوشمند با قابلیت تغییر رنگ شدند .

این تکنیک می تواند از سوی سازندگان محصولات مختلف برای بسته بندی ویژه مواد و محصولات ، استفاده شود و به این ترتیب امکان تولید نسخه های جعلی آن وجود نخواهد داشت .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل