نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاهی به بودجه هوافضای کشور در سال ۱۳۹۴

گفتنی است این میزان نسبت به سال گذشته (سال ۱۳۹۳ با حدود ۴۰۰۰ میلیارد ریال) با رشد ۱۴۸ درصدی مواجه بوده است.
طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سهم هوافضا از بودجه عمومی در سال ۱۳۹۴ حدود ۳۷ درصد است که این مقدار در سال گذشته ۱۶ درصد بوده است.
همچنین در گزارش این مرکز آمده است که اعتبارات برنامه‌ای بخش فضایی در بودجه سال جدید در مقایسه با سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته است، در حالی که بخش هوایی با رشد ۳۲ درصدی مواجه بوده است. از طرفی اعتبارات متفرقه بخش هوافضا دارای رشد ۶۰۱ درصدی بوده است که بیشتر آن مربوط  به تخصیص بودجه برای حفظ نقاط مداری و ماهواره، توازن منطقه‌ای و کاهش شکاف اطلاعاتی و دیجیتالی است.
در زمینه مجموع درآمد حاصل از صنعت هوافضا در کشور این گزارش اشاره به پیش‌بینی کاهش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کرده است. به طوری که در بخش فضایی پیش‌بینی شده است کشور با ۳۳ درصد کاهش درآمد و در بخش هوایی ۳۰۶ درصد با افزایش درآمد مواجه خواهد بود.   

جالب‌ترین نکات مربوط به بودجه فضایی کشور
در گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در زمینه بخش فضایی بودجه هوافضای کشور در سال ۱۳۹۴، نکات جالبی دیده می‌شود که به برخی از آنها مختصرا اشاره می‌شود:
۱- بودجه برنامه‌ای فضایی کشور از رقمی حدود ۱۸۸۰ میلیارد ریال سال گذشته به رقمی حدود ۱۴۳۰ میلیارد ریال در سال جاری کاهش یافته است.
۲- اعتبارات برنامه‌ای سازمان فضایی ایران نسبت به سال گذشته با ۲۰ درصد افزایش ولی اعتبارات برنامه‌ای پژوهشگاه فضایی ایران ۲۶ درصد کاهش یافته است.
۳- برخی از برنامه‌های قانون بودجه سال گذشته مثل «برنامه توسعه علوم طبیعی، محض و کاربردی پژوهشگاه فضایی ایران» و «برنامه حمایت از توسعه فناوری هوافضای پژوهشگاه فضایی ایران»، از لایحه بودجه ۱۳۹۴ حذف شده است.
۴- برنامه‌هایی مثل «پژوهش و تدوین راهبردها» (با ۳۷۶ درصد)،«توسعه فضاهای علمی و فناوری» (با ۱۶۷ درصد) و«توسعه فناوری و کاربرهای فضایب» (با ۱۰۷ درصد)، از افزایش قابل توجه اعتبارات برخوردار شده‌اند.

جالب‌ترین نکات مربوط به بودجه هوانوردی کشور
در گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در زمینه بخش هوانوردی بودجه هوافضای کشور در سال ۱۳۹۴، نکات جالبی دیده می‌شود که به برخی از آنها مختصرا اشاره می‌شود:
۱- بودجه برنامه‌ای هوانودری کشور از رقمی حدود ۱۱۱۶ میلیارد ریال سال گذشته به رقمی حدود ۱۴۸۰ میلیارد ریال در سال جاری افزایش یافته است.
۲- برنامه‌هایی مثل «آموزش کارشناسی» (با ۱۵۴ درصد)، «خدمات رفاهی دانشجویان» (با ۱۴۰ درصد) و «حمل و نقل هوایی» (با ۵۱ درصد)، از افزایش قابل توجه اعتبارات برخوردار شده‌اند.
۳- برنامه‌هایی مثل «آموزش کاردانی» (با ۵۴ درصد) و «پژوهش‌های کاربردی» (با ۳۳ درصد)، از کاهش قابل توجه اعتبارات برخوردار شده‌اند.

جالب‌ترین نکات مربوط به اعتبارات متفرقه هوافضا
در گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در زمینه اعتبارات متفرقه هوافضا در بودجه سال ۱۳۹۴، نکات جالبی دیده می‌شود که به برخی از آنها مختصرا اشاره می‌شود:
۱- ردیف اعتبار اعزام انسان به فضا (سازمان فضایی ایران) در لایحه بودجه ۱۳۹۴ حذف شده است.
۲- ردیف اعتبار حفظ نقاط مداری و ماهواره، توازن منطقه‌ای و کاهش شکاف اطلاعاتی و دیجیتالی بین مناطق و استان‌های کشور (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) به لایحه بودجه ۱۳۹۴ اضافه شده است.

*جهت دریافت متن کامل گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به همراه ضمایم و جداول، روی لینک زیر کلیک کنید:
بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور ۲۱. بخش هوافضا

*نکته: این گزارش مربوط به لایحه تقدیمی دولت به مجلس است و در تاریخ ۱ دی ۱۳۹۳ منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل