فشار خون بالا عامل ۱۳ درصد مرگ ها

به گزارش مهر، دکتر احمد کوشا در آستانه روز جهانی فشار خون (۲۸اردیبهشت) با بیان اینکه طبق مطالعه بار بیماری های سازمان جهانی بهداشت فشار خون بالا عامل هدایت کننده مرگ و ناتوانی در سطح جهان است، گفت: افزایش فشار خون علت ۹.۴ میلیون مرگ و ۱۶۲ میلیون سال های از دست رفته در سال ۲۰۲۰ است.

به گفته وی، علت ۵۰ درصد بیماری های قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی، ۱۳ درصد کل مرگ ها، ۴۰ درصد مرگ در بیماران دیابتی، مرگ های جنینی و مادران در دوران بارداری و دمانس و نارسایی کلیه، فشار خون بالا است.

کوشا با اشاره به اینکه از هر ۱۰ نفر بالای ۲۵ سال ۴ نفر مبتلا به فشار خون بالا هستند، افزود: در بسیاری از کشورها از هر ۵ نفر یک نفر فشار خون بالا دارند و در افرادی که تا سن ۸۰ سالگی زندگی می کنند، از هر ۱۰ نفر ۹ نفر به فشار خون بالا مبتلا هستند.

وی در ادامه با اشاره به این که هفدهم ماه می هر سال میلادی از سال ۲۰۰۵ از سوی اتحادیه جهانی فشار خون بالا(WHL)، انجمن بین المللی فشار خون بالا(ISH) و جوامع مربوطه به منظور افزایش آگاهی در خصوص فشار خون بالا به نام روز جهانی فشار خون بالا نامگذاری شده است، افزود: امسال شعار این روز «اگر سلامتی برات مهم است، فشار خونتو اندازه گیری کن»، تعیین شده است.

کوشا، روز جهانی فشار خون بالا را فرصتی برای تاکید بر بهبود پیشگیری و کنترل فشار خون بالا دانست و گفت: امسال، اتحادیه جهانی فشار خون بالا با ارائه گزارشی از نتایج بسیج سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ میلادی و اطلاع رسانی در این خصوص برای کمک به سازمان های ملی فشار خون بالا برای تهیه برنامه های غربالگری گسترده به منظور شناسایی افراد دارای فشار خون بالا، جشن را شروع خواهد کرد.

وی ادامه داد: بسیج «از مقدار فشار خون خود مطلع باشید»، از سال ۲۰۱۳ به مدت ۵ سال به منظور تسهیل تهیه و توسعه برنامه هایی برای غربالگری فشار خون و شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا تکرار خواهد شد.

معاون فنی معاونت بهداشت در ادامه، گروه هدف برای غربالگری در امسال کارمندان عنوان کرد و گفت: این گروه به علت افزایش خطر ابتلاء به بیماری فشار خون بالا و دسترسی راحت تر تحت غربالگری قرار می گیرند.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر افزود: به همین منظور پیش بینی شده است رابطین دانشگاه ها  (کارشناس قلب و عروق) با انتخاب رابطین در سایر سازمان ها و ادارات برای غربالگری فشار خون کارکنان در طول یک هفته از ۲۷ اردیبهشت تا ۲ خرداد سال جاری هماهنگی و اقدامات لازم را انجام دهند.

کوشا با بیان اینکه فعالیت های ملی مثل سخنرانی، گفتگو و غربالگری های سلامتی از جمله فشار خون و فعالیت های ورزشی در این زمینه صورت می گیرد، گفت: برگزاری گفتگوهای عمومی در مورد بیماری فشار خون بالا، داستان ها و تجربیات واقعی از افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا و نحوه درمان و کنترل آن به منظور اطلاع رسانی سازماندهی می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا