علم در 4اردیبهشت

  • روز جهانی مننژیت

مننژیت بیماری ای است که درآن غشاء (مننژ یا meninges) اطراف مغز و نخاع ملتهب می شود. ورم همراه با مننژیت اغلب باعث بروز نشانه های معمول بیماری مننژیت، شامل سردرد، طب و خشکی گردن می شود.

  • روز جهانی حیوانات آزمایشگاهی

با هدف افزایش آگاهی عمومی درخصوص درد و رنج حیوانات آزمایشگاهی، و سرعت بخشیدن به روند استفاده از روش های جایگزین، تاریخ 24 آوریل (4 اردیبهشت) به نام روز جهانی حیوانات آزمایشگاهی نامگذاری شده است.

  • تأسيس و آغاز به كار راديو

در اين روز براي اولين بار در ايران، اداره راديو تأسيس و از فرستنده راديو تهران، گزارش فعاليت‏هاي داخلي كشور پخش شد.

  • كشف واكسن ضد سل ب. ث. ژ

آلبرت لئون شارل كالمت طبيب برجسته و محقق نامدار فرانسوي در 12 ژوئيه سال 1863 ميلادي در شهر «نيس» متولد شد.وی در حالي كه عضو انستيتو پاستور بود موفق به كشف سرم ضد طاعون را شد. «آلبرت لئون شارل كالمت» با كمك «كادميل گرين» دانشمند و محقق فرانسوي، بعد از سال‌ها مطالعه و كوشش در روز 24 آوريل 1927 موفق به كشف واكسن معروف «ب ث ژ »شد.بدين ترتيب، نام اين دو محقق بر روي مشهورترين واكسن بيماري سل، ب ث ژ (BCG يا باسيل كالمت، گرين)، گذاشته شده‌است.

 

  • پرتاب تلسکوپ فضایی هابل از شاتل فضایی دیسکاوری (1990)

تلسکوپ فضایی هابل که به اختصار HST تلسکوپی است  در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت. نام این تلسکوپ از نام کیهانشناسی به نام ادوین هابل گرفته شد. اگر چه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربرد ترین‌ها به‌شمار می‌آید. HST یک برنامه مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا است.

  • تولد راجر کرنبرگ

راجر کرنبرگ، زیست‌شیمی‌دان آمریکایی و استاد زیست‌شناسی ساختاری در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد است.کورنبرگ در سال ۲۰۰۶ موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی به دلیل مطالعاتش در مورد اطلاعات ژنتیکی منتقل شده دی‌ان‌ای در آران‌ای با نام «اساس مولکولی رونویسی یوکاریوت» شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا