نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کارگاه تخصصی به همت مدرسه استارت‌آپ ایران برگزار شد

به گزارش سیناپرس به نقل از نوپانا، کارگاه تخصصی اصول و مبانی دیجیتال مارکتینگ توسط مدرسه استارت‌آپ ایران در تاریخ 30 فروردین ماه با ارائه توحید علی اشرفی (مدیر بازاریابی علی‌بابا) در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

آقای علی‌ اشرفی دیجیتال مارکتینگ را چنین تعریف کرد:« دیجیتال مارکتینگ یعنی به‌کارگیری ابزار‌های دیجیتال در حوزه بازاریابی».

ابتدا توحید علی اشرفی درباره علم بازاریابی چنین شروع کرد: « بازاریابی یک وظیفه سازمانی شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که برای خلق، مبادله ارائه ارزش به مشتریان  و مدیریت ارتباط با مشتریان با هدف کسب‌ سود برای شرکت و سهام‌داران آن انجام می‌شود. بازاریابی، مدیریت روابط سود‌آور با مشتریان است.»

آخرین تعریف بازاریابی در سال ۲۰۱۷

بازاریابی، فرایندی مدیریتی- اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تامین نیاز و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.

علی اشرفی نزدیک‌بینی بازاریابی را چنین بیان کرد: « یک قصور مدیریتی در تشخیص حدود کسب‌وکار و توجه به محصول و خواسته‌های فعلی مشتریان  و از دست دادن دوراندیشی در شناخت نیاز‌های مشتریان. شرکت‌های نوکیا(Nokia) و کوداک(Kodak) از این دسته مثال‌های مشابه‌ هستند.»

انواع نگرش به کسب‌وکار

تفاوت میان برنامه‌ریزی و استراتژی

مدیر بازاریابی علی‌بابا گفت: « برنامه‌ریزی از جنس روش است. برای رسیدن به هدف چه کار‌هایی را باید انجام‌دهیم. استراتژی، هنر انتخاب و استفاده از روش‌های مختلف است. برای رسیدن به هدف چه کار‌هایی را باید انجام بدهیم و چه کار‌هایی را نباید انجام بدهیم.»

فرمول طلایی بازاریابی

منحنی چرخه عمر محصول

توحید علی‌ اشرفی روش‌های قیمت‌گذاری را به سه دسته تقسیم کرد که شامل:

  1. قیمت‌گذاری بر اساس هزینه تمام‌شده
  2. قیمت‌گذاری بر اساس قیمت رقبا
  3. قیمت‌گذاری بر اساس ارزش ذهنی کالا یا خدمات برای مشتریان

این مدیر با تجربه علی‌بابا انواع کانال‌های توزیع را به صورت زیر نام برد:

  1. خرید از واسطه‌ها
  2. خرید از شعب‌ شرکت
  3. خرید از نمایندگان شرکت
  4. سفارش به کادر فروش شرکت
  5. سفارش از طریق فکس یا تلفن
  6. خرید از سایت اینترنتی شرکت

آقای علی اشرفی تبلیغات را سریع‌ترین روش نابودکردن یک کالا ضعیف را بیان‌کرد. با توجه به آمیخته بازاریابی، کالا از اهمیت زیادی برخوردار است، چنانچه یک کالا از کیفیت پایینی برخوردار باشد، تبلیغات زود هنگام آن سبب حذف نام شرکت و آن کالا از ذهن مخاطبان می‌شود.

قیف بازاریابی(مسیر سفر مشتری)

علی اشرفی  وظیفه  اصلی محتوا برندساز را «تصویر برند» و «هویت برند» در ذهن مشتریان بیان کرد. میان تصویر برند و هویت اصلی یک برند، شکاف یا فاصله‌ای است که توسط محتوا برندساز در حوزه دیجیتال پر خواهد شد. طراحان گرافیکی و تولید‌کنندگان محتوا یکی از وظایف مهم برند‌سازی را به عهده دارند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل