به گزارش مهر، افزایش تمرکز موضوعی و تاکید بیشتر بر حوزه مطالعات خواندن، هدفی است که اخیرا کارگروهی با عنوان «پروژه ملی خواندن» برای دستیابی به آن، در اداره کل پژوهش و نوآوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تعریف شده است. اداره کل پژوهش و نوآوری یکی از واحدهای معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوی اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور است که از سال ۱۳۸۷، به ابعاد مختلف مطالعه پرداخته است. همکاری در طرح های ملی سنجش سرانه مطالعه و آسیب شناسی مطالعه در کشور از جمله فعالیت های این اداره کل بوده است. سال ملی مطالعه نخستین موضوعی است که در دستور کار جلسات این پروژه قرار گرفته است.
سیامک محبوب رئیس اداره پژوهش نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره این طرح گفت: ترویج مطالعه در جامعه یکی از کارکردهای اصلی کتابخانه های عمومی است و شناخت صحیح از مخاطبان و فرایند خواندن برای طراحی برنامه های ترویج خواندن ضروری است. این پروژه تعریف شده تا تضمین کند که طرح های ترویج خواندن بر پایه های نظری معتبر و قابل اتکایی استوار هستند، و ما را با اهداف برنامه ریزی شده نزدیک می کنند.
وی افزود: در دومین جلسه پروژه ملی خواندن، پس از بررسی گزارش های اولیه و امکان سنجی، موضوع اجرای «سال ملی خواندن» بررسی شد. سال ملی خواندن می تواند فراگیرترین برنامه فرهنگی در حوزه ترویج خواندن در ایران باشد. محبوب ضمن اشاره به اثر اجرای چنین طرح هایی در ارتقای شاخص های کلیدی کتابخانه ای مانند افزایش عضو و امانت گفت: خواندن عملی است که ما را با تجربه گذشتگان پیوند می دهد. طرح سال ملی خواندن می تواند زمینه برخورداری هر چه بیشتر از این موهبت را برای ایرانیان فراهم کند. ما می خواهیم فرصت و انگیزه مطالعه را برای مردم عادی فراهم کنیم تا تاثیر عملی آن را در زندگی خود ببینند.
محبوب ادامه داد: حذف تصویر منفی از مطالعه و جایگزینی تجربه های مثبت، بهبود طرح ها و ارتقای سیاست گذاری های حمایت از مطالعه، افزایش توجه مسئولین محلی به برنامه های پشتیبان مطالعه، کشف موانع خواندن و تلاش در جهت مرتفع کردن آن ها از مهمترین اهداف سال ملی مطالعه هستند. هنگامی می توانیم بگوییم این پروژه موفق بوده است که سازمان های مرتبط با موضوع بتوانند طی همکاری های همدلانه و هم افزایانه مطالعه و اندیشه را در سبک زندگی روزمره مردم جاری کنند.
رئیس اداره پژوهش نهاد کتاب خانه های عمومی کشور در پایان گفت: مخاطبان این پروژه گروه های سنی مختلفی هستند و در آن، برنامه های ویژه ای برای کودکان و نوجوانان به عنوان جامعه هدف محوری تعریف می شود. فراهم کردن چارچوب های آموزش و تربیت مروجان خواندن، پشتیبانی از مطالعه از طریق منابع آسان خوان، و قشربندی جامعه برای تعریف برنامه های بازاریابی اجتماعی و کمپین های تبلیغاتی سال ملی خواندن از جمله مباحثی است که این پروژه در دست بررسی دارد.
No tags for this post.