نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قطب‌های علمی کشور در دانشگاه اصفهان گرد هم می‌آیند

به گزارش ایسنا ، نعمت‌الله اکبری امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری سومین نشست قطب‌های علمی کشور در دانشگاه اصفهان خبر داد و اظهار کرد: این نشست می‌تواند فرصتی برای ارزیابی عملکرد قطب‌های علمی و بهبود آن‌ها فراهم آورد.

 

وی افزود: قطب‌ها، مراکز علمی و تخصصی هستند و زمانی که یک دانشگاه شرایط لازم را برای ایجاد یک قطب علمی در کشور داشته باشد می‌تواند این مراکز را راه‌اندازی کند.

 

معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان با اشاره به وظایف قطب‌های علمی، ادامه داد: گسترش مرزهای دانش، پاسخگویی به نیازهای کشور، تسریع و تبیین راهکارهای گوناگون از وظایف قطب‌های علمی است و در صورتی که به وظایف خود عمل نکنند اعتبار خود را از دست می‌دهند و حتی ممکن است مجوز آن‌ها لغو شود.

 

اکبری اضافه کرد: بر اساس چشم‌انداز 20 ساله باید در سال 1404 جایگاه اول علمی بین 23 کشور منطقه را کسب کنیم، اما فاصله‌ای که با دو کشور عربستان و ترکیه داریم در 10 سال گذشته اگر بیشتر نشده باشد کمتر هم نشده است.

 

وی تصریح کرد: برای اینکه در سال‌های آینده بتوانیم به جایگاه اول برسیم یکی از راهکارها استفاده از اقتصاد دانش بیان و ظرفیت‌های علمی دانشگاه است و در میان آن‌ها به قطب‌های علمی امید داریم.

 

معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های استان اصفهان گفت: بین 300 تا 330 هزار نفر دانشجو در سال‌های اخیر در استان اصفهان تحصیل کرده‌اند بنابراین باید به این استان توجه ویژه‌ای داشت، به خصوص که بر اساس چشم‌انداز 20 ساله اصفهان باید جایگاه اول را در بین استان‌ها در حوزه علم و فناوری داشته باشد.

 

اکبری با انتقاد از اجرایی نشدن نقشه جامع علمی در سال‌های اخیر، افزود: قرار بود که یک و نیم درصد از سهم تولید ناخالص ملی به حوزه پژوهش تعلق بگیرد، اما محقق نشد و بخش خصوصی وضعیت مناسبی در این سهم ندارد.

 

وی با تأکید بر فن‌آوری و فن آفرینی ادامه داد: در صورتی که از علم و فناوری استفاده کنیم راه میانبر را طی خواهیم کرد و از کشورهای رقیب پیش خواهیم افتاد.

 

معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در دانشگاه نسل اول مانده‌ایم، اضافه کرد: هنوز دولت پول می‌دهد و در دانشگاه هزینه می‌شود، در صورتی که باید بر اساس ارزیابی در مورد نیروی انسانی، بازار شغلی و نیازهای کشور به تربیت دانشجو و استاد پرداخت.

 

اکبری افزود: در اقتصاد دانش‌بنیان باید فناوری را مورد نظر قرار دهیم. در سال‌های اخیر در تولید علم خوب بوده‌ایم اما علم را تبدیل به فناوری نکرده‌ایم.

 

وی با تأکید بر ظرفیت‌های استان اصفهان در علم و صنعت، ادامه داد: قرار بود که اصفهان به عنوان پایلوت کریدورهای علم و فناوری انتخاب شود که در سال 1384 به تصویب هیئت دولت وقت رسید، اما اجرایی نشد. در سال 1388 نیز دوباره بررسی شد، اما این بار با عنوان منطقه ویژه علم و فناوری تصویب شد که آن هم به مرحله اجرا نرسید.

 

معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: رویکرد وزارت علوم ارتقای سطح کیفی مراکز آموزش عالی است و تأکید بر قطب‌های علمی تأکید بر کیفی سازی دانشگاه‌هاست.

 

اکبری با اشاره به بودجه قطب‌های علمی، اظهار کرد: از ابتدای تأسیس قطب‌های علمی تاکنون 600 میلیون تومان به قطب‌های علمی کشور بودجه اختصاص داده شده و دانشگاه‌ها نیز به همین اندازه به قطب‌ها کمک کرده‌اند.

 

وی افزود: در سال‌های اخیر بودجه‌های پژوهشی کافی نبوده و در بسیاری از موارد تحقق نیافته است. در دو سال گذشته دانشگاه‌ها مکلف شدند که 15 درصد از بودجه را به پژوهش اختصاص دهند و دانشگاه اصفهان در سال گذشته 16 و نیم درصد از بودجه خود را به پژوهش اختصاص داد.

 

معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان ادامه داد: در سال گذشته 45 نفر از دانشجویان دکتری برای فرصت مطالعاتی اعزام شدند و در سال جاری نیز قصد داریم این تعداد را به 70 نفر برسانیم.

 

اکبری با بیان اینکه قطار علمی کشور دچار مشکلاتی است، اضافه کرد: تولید مقاله در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، اما تولید مقاله صرفاً به معنای تولید علم نیست و بر این باوریم که زمانی تولید مقاله مفید است که مشکلات کشور را رفع کند.

 

وی تصریح کرد: چاپ مقاله در مجلات انگلیسی در میان پژوهشگران ایرانی جا افتاده است اما از این مقالاتی که چاپ می‌شود مردم نمی‌توانند استفاده بسیاری داشته باشند. پس باید به مجلات فارسی به ویژه مجلات علمی ترویجی توجه داشته باشیم، زیرا این مجلات رابط دانشگاه و جامعه است.

 

هم‌چنین دبیر قطب‌های علوم انسانی و هنر دانشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه قطب‌های علمی یک ساختار فرا دانشگاهی هستند، اظهار کرد: از سال 1379 قطب‌های علمی شروع به فعالیت کردند و وظایفی همچون گسترش مرزهای دانش و پاسخ به سؤالات کشور را بر عهده گرفتند.

 

علی اصغر میرباقری فرد با اشاره به برنامه محور بودن قطب‌های علمی، افزود: قطب‌ها می‌خواهند فعالیت گروهی را ترویج و محیطی فعال و پویا در دانشگاه‌ها به وجود بیاورند.

 

وی ادامه داد: سومین همایش نشست قطب‌های علمی کشور 30 اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود و گروهی از مسوولان کشوری و روسای قطب‌های علمی در این همایش شرکت می‌کنند.

 

دبیر قطب‌های علوم انسانی و هنر دانشگاه اصفهان اضافه کرد: دانشگاه اصفهان پس از دانشگاه تهران در رتبه دوم قطب‌های علمی از نظر تعداد قطب علمی در کشور قرار دارد.

 

میرباقری فرد تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاد پررنگ‌تر شدن قطب‌های علمی علوم انسانی بود که تعدادش به 28 قطب رسید. قطب‌های علمی علوم انسانی موظف هستند در چند محور کار کنند که بومی‌سازی و ارزش‌مداری و گسترش مرزهای علوم انسانی و توجه به جامعه و رویکرد فن آورانه را در پیش بگیرند.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پژوهشکده شاخص پژوهش خود را قطب علمی می‌داند و جایگاهش در دانشگاه اصفهان چیست، گفت: شاخص پژوه در ساختار دانشگاه جایگاهی ندارد و اگر هم کسی گفته که قطب است آن را به معنای عام به کار برده است نه به معنای قطب علمی.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل