کشف اتفاقی یک سنگ قبر تاریخی در قائمشهر

این اثر مربوط به دوره صفوی است. سنگ‌قبر به شکل ذوزنقه‌ای، به طول متغیر ۵۵ و ۴۹ سانتیمتر، به پهنای متغیر ۳۳ و ۲۷ سانتیمتر و ضخامت آن ده سانتیمتر است. جنس سنگ آهکی و رنگ آن کرم متمایل به زرد است. نیمه بالایی سنگ‌قبر، در چهار قاب مستطیلی، کتیبه‌ای شده است. قاب نخست که سال فوت متوفی حک شده به طول هفت سانتیمتر و سه قابِ پایینی هر یک به طول پانزده سانتیمتر است. شکستگی‌های کوچکی در گوشه چپ بالا و گوشه راست پایین وجود دارد. نیمه پایینی سنگ‌قبر به دلیل عوامل طبیعی، حفره‌های کوچکی ایجاد شده است.

سنه ۱۱۰۹، وفات المرقد، المرحوم حسین ابن بابا امین کرایلی) متنی است که روی سنگ قبر نوشته شده و همانطور که در کتیبه ذکر شده متوفی از ایل گرایلی بوده است.

ایل گرایلی از اقوام شناخته‌شده حوزه طبرستان هستند. در دوره صفویه ارتباط نزدیکی بین قبایل گرایلی و جغتای وجود داشت؛ چنانکه اسکندربیک منشی نویسنده «تاریخ عالم آرای عباسی» از سه رئیس مختلف از ایل گرایلی به‌عنوان امرای جغتای نام می‌برد که عبارت بودند از: میرزاعلی‌خان گرایلی، که در سال ۹۳۸ هـ. ق به حاکم دامغان کمک کرد تا ازبک‌ها را شکست دهد. میرزاعلی خلیفه، که در سال ۹۸۴ هـ. ق. رئیس ایل گرایلی بود؛ همچنین الله‌یارخان گرایلی، که در ۱۰۳۸ هـ. ق. رئیس این ایل بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا