نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اوضاع عجیب کوالکام در جنگ سرد چین و آمریکا

شرکت کوالکام نام شناخته‌شده‌ای در صنایع تلفن‌های همراه هوشمند به‌حساب می‌آید و پردازنده‌های این شرکت همیشه کیفیت مطلوب و مناسبی داشته‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد که بازار تلفن‌های همراه هوشمند به‌آرامی در حال کاهش روند صعودی خود هستند و به همین دلیل نیز شرکت‌هایی مانند کوالکام به فکر تغییر رویکرد و بازار خود هستند.

در همین راستا نیز این شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر کرده است تا درزمینهٔ بازارهای دیگر وارد عمل شود. یکی از این موارد، اقدام برای خرید یک شرکت هلندی فعال درزمینهٔ ساخت تراشه‌های مورد نیاز برای استفاده در خودروها است که هنوز به تحقق نپیوسته است.

دیگر موردی که کوالکام با آن دست‌به‌گریبان شده است، وضعیت این شرکت در بازار چین است. دولت چین اعلام کرده است که کوالکام برای فعالیت در این کشور باید بتواند ابتدا مجوز قانونی فعالیت یادشده را دریافت کند که این مجوز قانونی به معنای موافقت با درخواست‌های دولت چین است. در این شرایط درحالی‌که مسئولان این شرکت در حال اماده‌سازی پیش‌نیازهای مدنظر چین بودند، به‌صورت ناگهانی وزیر اقتصاد چین اعلام کرد که درخواست شرکت کوالکام از سوی دولت این کشور رد شده است.

این امر می‌تواند لطمه بسیار بزرگی به این غول صنایع پردازشی بزند و دلیل این امر نیز ریشه‌ای خارج از دنیای فناوری دارد. در حقیقت متخصصان فناوری معتقدند که رفتار دولت چین، پاسخی مستقیم به رفتار دولت آمریکا با شرکت‌های چینی مانند هواوی و زدتی‌ای بوده است.

به‌این‌ترتیب باید دید که اوضاع کوالکام چطور پیش خواهد رفت. این شرکت در حال حاضر سعی دارد تا با تعدیل گروهی از نیروهای خود بتواند رقم 1 میلیارد دلار از هزینه‌های خود را کاهش بدهد. با این خال این استراتژی به‌تنهایی کافی نخواهد بود و باید دید که معادلات سیاسی تا چه زمانی بر روی شرکت‌های فناوری تاثیر خواهند گذاشت.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل