فردا ممکن است در شهر من زلزله بیاید

این جشنواره به همت انجمن ترویج علم ایران و با همکاری نهادها و مراکزی همچون وزارت آموزش‌وپرورش، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا پرس) و کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار شد.

هشدار به کودکان درباره حوادث طبیعی بسیار مهم بوده و نمی‌توان به بهانه اینکه این موضوع برای کودکان ایجاد ترس می‌کند از این مسئولیت شانه خالی کرد زیرا ترس را نمی‌توان از حوادث طبیعی زدود و طبیعتاً ترس همراه با آگاهی بسیار مفیدتر از ترس ناآگاهانه است.

در این جشنواره که باهدف آگاهی سازی عمومی و با مخاطب قرار دادن کودکان و نوجوانان دانش‌آموز در برابر زلزله برگزارشده بود، دانش‌آموزانی از استان‌های مختلف کشور آثار خود را جهت داوری ارائه کرده و در مراسم امروز از آثار برگزیده تقدیر به عمل آمد. دکتر اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران در ابتدای این مراسم ضمن خوش‌آمد گوئی و تبیین اهداف انجمن، به اهمیت آگاه‌سازی عمومی درزمینهٔ زلزله پرداخته و اطلاع‌رسانی و اشاعه علم را ازجمله اصلی‌ترین وظایف انجمن ترویج علم ایران دانست. در ادامه دکتر حسین شیخ رضایی دبیر اجرایی این جشنواره با اعلام این موضوع که میزان مشارکت دانش‌آموزان از شهرستان‌های مختلف بسیار مناسب و قابل‌توجه بود، به حضور مفید و مؤثر دختران دانش‌آموز در این جشنواره و حوزه زلزله پرداخت. وی در این رابطه گفت: «انتخاب موضوع این جشنواره به سال گذشته بازمی‌گردد و زمانی ما این موضوع را انتخاب کردیم که هنوز زلزله کرمانشاه به وقوع نپیوسته بود اما با وجود این رخداد ناگوار، شاهد حضور و مشارکت تعدادی از دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده در این جشنواره هستیم. مهم‌ترین هدف ما از برپایی این مراسم بررسی چگونگی رفتار پس از زلزله است زیرا همواره اطلاعات ارائه‌شده درباره نحوه عملکرد در هنگام زلزله بوده و کمتر به زمان پس‌ازآن پرداخته می‌شود.» وی در خاتمه توضیحات خود افزود: «هشدار به کودکان درباره حوادث طبیعی بسیار مهم بوده و نمی‌توان به بهانه اینکه این موضوع برای کودکان ایجاد ترس می‌کند از این مسئولیت شانه خالی کرد زیرا ترس را نمی‌توان از حوادث طبیعی زدود و طبیعتاً ترس همراه با آگاهی بسیار مفیدتر از ترس ناآگاهانه است.»

خانم دکتر مهاجرانی معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، دیگر سخنران این مراسم بود. وی بابیان اینکه موضوعات موجود در جامعه را باید به مطالبه تبدیل کرد، سوانح طبیعی را از این موضوعات معرفی کرده و افزود: «مدیران کشور باید مشکلات را به‌طور ریشه‌ای بررسی کنند و حل مشکل به‌تنهایی کافی نیست. زمانی که ما تنها به حل مشکل پرداخته و قبل و بعد از آن را در نظر نمی‌گیریم هرلحظه ممکن است توسط مشکلات جدیدی غافلگیر شویم که این نشان‌دهنده سو مدیریت ما است.» وی در ادامه توضیحات خود به اهمیت نیروی انسانی و تربیت متخصصینی که قادر به شناخت مشکلات و موضوعات کشور و حل آن‌ها باشند اشاره‌کرده و گفت: «تنها راه نجات ما، توجه به سرمایه انسانی یعنی کودکان است. ما باید با آن‌ها مسائل را مطرح کرده و نباید از این موضوع واهمه داشته باشیم.  به نظر من این جشنواره بسیار مهم است زیرا بزرگان علم کشور، موضوعات اساسی را با کودکان مطرح کرده و نظرات آن‌ها را جویا شده‌اند که این موضوع رویدادی فرخنده است.»

دکتر مهدی زارع، دبیر علمی جشنواره و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه زلزله، دیگر سخنران این مراسم بود که به تشریح شرایط زمین‌شناسی و خطر زلزله در کشور پرداخته و با معرفی نقاط پرخطر و بررسی تاریخچه وقوع زلزله‌های بزرگ در ایران بحث تاب‌آوری در برابر زلزله را تبیین کرد.

یکی از حاشیه‌های جالب‌توجه این جشنواره، برگزاری نمایش عروسکی امید در زلزله بود که توسط هنرمندان کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد اجرا شد. در خاتمه ضمن پخش فیلم برگزیدگان جشنواره، به آثار منتخب جوایز و لوح تقدیر داده شد.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا