جستجوی رویاها در دل آتشفشان ها

این دانشمند جوان موفق به دریافت جوایز مختلفی از جمله Award of Yonung Researcher of Clermont- Ferrand, France (سال 2011) و AXA postdoctoral grant به مبلغ 120 هزار یورو از دانشگاه لنکستر (انگلیس) را دریافت کرده است.

وی در گفتگو با oregonmagazine، از رویاهای دوران کودکی، تحصیل و مطالعه آتشفشان ها می گوید:

چرا این رشته و شغل را انتخاب کردید؟

مطالعه و بررسی آتشفشان ها، رویایی بود که تقریبا از سن 12 سالگی داشتم. اغلب، مستندهای مربوط به آتشفشان ها به ویژه مستند یک آتشفشان شناس فرانسوی را نگاه می کردم. رشته ای که در آن تحصیل کرده و شغلی که دارم، تحقق رویایی کودکی ام است.

به آتشفشان ها نزدیک می شوم، نمونه جمع آوری می کنم، فوران ها رامورد مطالعه قرار می دهم و تلاش می کنم  مطالب جدیدی به خصوص در مورد آتشفشان های Pacific Northwest (منطقه غربی آمریکا و کانادا) بیاموزم.

کوه های آتشفشانی چه مناطقی را مورد بررسی قرار داده اید؟

آتشفشان هایی در نیومکزیکو، اکوادور، هاوایی، آتشفشان اتنا (ایتالیا)، آتشفشان یلو استون (Yellow stone)، کوه آتشفشانی پله (Mount Pelée) جزیره مارتینیک واقع در دریای کارائیب را مورد بررسی قرار داده ام.

آیا امکان پیش بینی فوران های آتشفشانی وجود دارد؟

شاید تنها چند هفته یا چند ماه قبل از فوران یک آتشفشان بتوان احتمال وقوع آن را پیش بینی کرد. در اکثر موارد نشانه خاصی دیده نمی شود؛ با این حال، می توان با استفاده از ابزار نظارتی پیشرفته، تغییرات آتشفشان را تحت نظر داشت.

تحقیقات شما در زمینه بررسی فوران های آتشفشانی چه موضوعاتی را در برمی گیرد؟

درحال حاضر بیشتر تحقیقاتم در حوزه گاززدایی ماگما (magma degassing) در حین فوران آتشفشانی و چگونگی تأثیرگذاری این فرآیند بر دینامیک فوران های آتشفشانی متمرکز است.

بررسی نفوذ آب (water diffusion) درون شیشه های آتشفشانی (volcanic glass)، جمع آوری و تجزیه و تحلیل نمونه های فوران های آتشفشانی، مدلسازی عددی از فرآیند گاززدایی و خروج ماگما در جین فوران انفجاری، از دیگر فعالیت های تحقیقاتی ام محسوب می شوند.

برای انجام تحقیقات، به اتخاذ رویکردهای مختلف به ویژه از طریق مدلسازی عددی، استفاده از روش ها و ابزار دقیق و پیشرفته نیاز دارم.

فرآیند گاززدایی ماگما در حین فوران آتشفشانی چیست؟

آتشفشان مانند یک بطری نوشابه گازدار است. شاید در ظاهر حباب های گاز درون بطری نوشابه دیده نشوند، اما زمانی که درب آن را باز می کنید، گاز با فشار نسبتا ملایم (به شکل بخار) از آن خارج می شود. اگر قبل از باز کردن درب، بطری را تکان دهید، مایع درون آن به شکل فورانی از مایع و بخار به هوا پرتاب می شود.

در فوران های آتشفشانی اگر فشار بیش از حد سریع باشد، گاز به حالت انفجاری خارج شده و مواد مذاب نیز به آسمان پرتاب می شوند. اگر فوران ملایم باشد، خطر خاصی ایجاد نمی کند، اما در فوران های شدید، ساکنان مناطق اطراف مجبور به ترک منازل خود شده و حتی برنامه پرواز هواپیماها نیز لغو می شوند.

داده های مورد نیاز را چگونه جمع آوری می کنید؟

در ابتدا نتایج تحقیقات منتشر شده از سوی همکاران و محققان دیگر را مطالعه می کنم. در ادامه، تجهیزات مورد نیاز از جمله بیل، چکش، دستگاه موقعیت یاب (GPS) و دوربین را برداشته و به محل آتشفشان می روم.

نمونه های مختلفی از سنگ های پومیس (pumice)، حاصل ﺳﺮد ﺷﺪن ﮔﺪازه ﻏﻨﯽ از ﻣﻮاد ﻓﺮار و ﮔـﺎز، و آبسیدین (obsidian) یا شیشه آتشفشانی، در اثر سرد شدن سریع گدازه های آتشفشانی، را جمع آوری می کنم که بعدا در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.