سندجدید زیست فناوری رونمایی می شود

 در سومین جشنواره زیست فناوری که از ۳۱ اردیبهشت ماه به مدت سه روز با هدف ایجاد فرصتی مناسب جهت آشنایی متخصصین، مسئولین و پژوهشگران عرصه علم و فناوری با توانمندیهای زیست فناوری کشور، برگزار می شود از دانشنامه زیست فناوران به عنوان سند جدید ملی زیست فناوری رونمایی خواهد شد .

با توجه به اهمیتی که موضوع زیست‌فناوری در کشور دارد، سند ملی زیست‌فناوری می بایست به‌روزرسانی می‌شد و در اختیار زیست‌فناوران قرار می‌گرفت، چراکه زیست فناوران بر اساس سند قدیمی که به‌روزر سانی نشده بود، فعالیت می‌کردند.

فرید حیدری – عضو هیأت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با بیان اینکه اسناد ملی به منظور ايجاد تعامل و همگرايی كشور در حوزه های كليدی تدوين و اجرا می شوند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بيش از ۱۰ سال از تدوين نخستين سند زيست فناوری در كشور گذشته است و با توجه به تحولات شگرف كشور و جهان در اين حوزه و شروع برنامه های توسعه پنجم و ششم بازنگری سند ضروری به نظر می رسید، چراکه زيست فناوری به عنوان دومين صنعت كليدی بايد نقشی كليدی در اقتصاد مقاومتی، امنيت غذایی و رفاه اجتماعی و سلامت جامعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه به روز رسانی سند زیست فناوری به درخواست شورایعالی انقلاب فرهنگی بوده است، افزود: براساس تحولات و مبتنی بر اسناد بالادستي نظام برنامه پنجم توسعه کشور، به روز رسانی سند زیست فناوری در دستور کار قرار گرفت و این به روز رسانی از سوی ستاد توسعه زیست فناوری به سفارش شورایعالی انقلاب فرهنگی بر عهده دكتر صنعتي معاون پژوهشی  پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری محول شد.

عضوهیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اظهار داشت: اولويت اصلي سندملی زیست فناوری، بر توليد دانش محور و اقتصاد و مقاومتی استوار است و ساير عناصر همچون آموزش، پژوهش، اشتغال و ثروت آفرينی به منظور دستيابی به هدف اصلی هدايت و ساماندهی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مورد تاکید سند زیست فناوری جدید، ارائه آموزش ها جهت تولید محصولات زیست فناوری است، گفت: با اجراي سند اول نقاط ضعف مشخص شده است و در اين سند بر آن هستيم تا علاوه بر تقويت نقاط قوت، به ترمیم خلاء و نقاط بپردازیم.

وی  گفت: به دست آوردن بازار و صادرات محصولات زیست فناوری یکی از اقداماتی است که در سند جدید زیست فناوری بیشتر بر آن تاکید شده است.

به گفته حیدری، از چهارماه گذشته در صدد هستیم تا پیش نویس نهایی سند زیست فناوری را به ستاد توسعه زیست فناوری ارائه دهیم. براي بروز رساني سند ملی زیست فناوری، كار گروه های مختلفی تشكيل  و جلسات متعدد كارشناسی در حوزه های كشاورزی، پزشكی، صنعت و محيط زيست نیز برگزار شد.

در این میان، سیروس زینلی دبیر اجرایی سومین جشنواره زیست فناوری اعلام کرد: سند ملی زیست فناوری بازنگری شده و دانشنامه زیست فناوران در جریان این جشنواره رونمایی می شود.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران افزود: این دانشنامه در قالب کتاب و همچنین به شکل اینترنتی منتشر خواهد شد و در دسترس علاقه مندان قرار می‌گیرد.

  سومین جشنواره ملی زیست فناوری، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن خلیج فارس با حضور مسئولان کشوری، دست اندرکاران حوزه زیست فناوری و اساتید دانشگاه آغاز به کار می‌کند.

همچنین در این جشنواره، از متخصصین خارجی دعوت شده است که حضور آنها فرصتی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه فنی و صنعتی حوزه زیست فناوری و زمینه‌سازی برای تولید و صادرات محصولات ایرانی باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا