نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چاپ سه‌بعدی فضاپیمای اوریون

امروزه فناوری چاپ سه‌بعدی به‌هیچ‌عنوان موضوع ناشناخته‌ای نیست ولی هنوز دامنه استفاده از آن بسیار اندک و محدود است. در این میان بسیاری از ما انتظار داریم که این فناوری را در تمامی صنایع ببینیم ولی به نظر می‌رسد که برای این موضوع نیاز به صبر بیشتری داریم.

در این میان مرکز تحقیقات و طراحی فناوری فونیکس و شرکت لاکهید مارتین اعلام کردند که با شراکت یکدیگر قصد دارند تا از فناوری چاپ سه‌بعدی برای ساخت فضاپیمای اوریون استفاده کنند. این سفینه که در حقیقت به سازمان ناسا تعلق دارد قرار است تا در طول چند سال آینده شروع به فعالیت کرده و به دو صورت بی‌سرنشین و دارای سرنشین انسانی مورداستفاده قرار بگیرد.

پروژه بدون سرنشین اوریون که پروژه کاوش 1 نام دارد قرار است تا در سال 2019 میلادی شاهد شروع مرحله آموزشی خود باشد. از سوی دیگر نسخه‌ای از اوریون که قرار است تا فضانوردان را درون خود جای بدهد، در سال 2020 میلادی شروع به فعالیت خواهد کرد.

این نسخه که پروژه کاوش 2 نام دارد قرار است تا بیش از 100 قطعه ساخته‌شده با چاپ سه‌بعدی را در خود جای‌داده باشد و به همین دلیل نیز شرکت‌های لاکهید مارتیم و مرکز تحقیقات و طراحی فناوری فونیکس، مدت‌زمانی بیش از دو سال را برای تکمیل طرح خود در اختیاردارند.

شایان‌ذکر است که این نخستین استفاده از چاپ سه‌بعدی در صنایع فضانوردی نیست بلکه پیش‌ازاین نیز در سال 2014 یک چاپگر سه‌بعدی در اختیار ایستگاه بین‌المللی فضای قرارگرفته است و حتی پیش از آن نیز در سال 2013 نیز یک موشک از قطعات ساخته‌شده از این فناوری بهره برده بود.

منبع: cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل