نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تحلیل رشد تنوع ژنتیکی و تکامل ابولا

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط پژوهشگران چینی ، آن ها موفق به کشف رشد تنوع ژنتیکی ویروس ابولا در سیرالئون (Sierra Leone) شدند که  موضوع فوق ، چگونگی تکامل این ویروس را ارائه می دهد .

در همین زمینه وو- چون کائو (Wu-Chun Cao) و همکارانش از آزمایشگاه State Key Laboratory of Pathogen and Biosecurity واقع در شهر پکن ؛  پایتخت چین ، دست به پژوهشی گسترده بر روی ویروس ابولا زدند . آن ها به آنالیز و تجزیه و تحلیل 175 توالی ژنوم ویروس ابولا گردآوری شده از پنج بخش سیرالئون در دوره زمانی سپتامبر تا نوامبر سال 2014 ( برابر با شهریور تا آبان 1393 ) که رشد سریعی در شیوع این بیماری دیده شده بود ، پرداختند .   

این محققان در مطالعات خود دریافتند که اساسا تنوع ژنتیکی این ویروس ، افزایش پیدا کرده است . با پیدایش چندین اصل نو و افزایش سرعت تکامل این ویروس ، به نظر می رسد که شباهتی بین این روند و طول شیوع ویروس ابولا قبلی دیده می شود .

لازم به ذکر است که شیوع بیماری ویروسی ابولا در حدود یک سال گذشته در غرب آفریقا در حال پیشرفت است که طی آن 23 هزار مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده است . تحقیقات پیشین نشان می داد که عامل این بیماری ها ،  یک نوع  ویروس جدید ابولا است در حالی که این تحقیقات خلاف آن را ثابت می کند .

در میان سه کشور غرب آفریقا که ویروس ابولا به شدت در ان ها گسترش پیدا کرده ، سیرالئون از مبتلایان بیشتری به این بیماری برخوردار است که می توان گفت این کشور در حدود 58 درصد از کل موارد عفونت ابولا را به خود اختصاص داده است .

محققان چینی در این رابطه می گویند : تنوع در ژنوم ویروس ابولا ممکن است به طور بالقوه تحت تاثیر عامل درمان داوطلبان و یا در اثر تلاش برای شناسایی این ویروس ایجاد شده باشد . آن ها امیدوار هستند که این مطالعات به پیشگیری و کنترل ویروس ابولا در کشور سیرالئون کمک کند و باعث هدایت پژوهش های آینده در ساخت واکسن ابولا و کشف  راه های درمانی این بیماری شود .

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله طبیعت (Nature) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل