نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاه راهبردی به حوزه آب برای غلبه بر چالش کم‌آبی

بی تردید کلید عبور از خشکسالی و کمبود آب در ایران، افزایش بهره وری و مدیریت مصرف است و برای نیل به این هدف بایستی همه بخش های بهره بردار، همراه و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند و با بهره گیری از دانش و فناوری، زمینه صرفه جویی در مصرف این مایع حیات بخش را فراهم نمایند.

تلاش برای تبدیل کم‌آبی از تهدید به فرصت

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: هرچند مساله کم‌آبی در اثر کاهش میزان بارش ها برای کشور یک تهدید است اما می توان این تهدید را به فرصتی برای ساماندهی مساله آب شرب، صنعت و کشاورزی تبدیل کرد. به هرحال، کشور ما نسبت به میانگین جهانی، بارش کمتری دارد و باید در زمینه بهینه سازی مصرف آب در همه بخش ها اقدام کنیم.

وی افزود: از آنجاکه حدود 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود لذا مجلس شورای اسلامی در سال جاری و سال گذشته، توجه ویژه ای به مدرن سازی شبکه های آبیاری کرد. علاوه بر اعتباراتی که دولت در این ارتباط پیش بینی کرده بود، با اذن مقام معظم رهبری، زمینه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای اختصاص به این امر فراهم شد.

بختیار تصریح کرد: آنچه در حال حاضر در دولت شکل گرفته که وزرا و مسوولان مربوطه دور هم بنشینند و راجع به مساله آب تصمیم بگیرند، اتفاقی است که بایستی سال های قبل می افتاد. اما یک مشکل ساختاری هم وجود دارد. از حدود 20 سال گذشته، مطالعات ساختاری که در حوزه دولت انجام شد، تشکیل وزارتخانه آب، منابع طبیعی و محیط زیست را پیش بینی می کرد بدین صورت که کل متولیان حوزه آب در یک وزارتخانه جمع شوند. حتما می بایست دولت در این زمینه یک لایحه تغییر ساختاری به مجلس ارایه کند. الان وزارت نیرو که متولی آب کشور است نمی تواند در بحث آب کشاورزی که 90 درصد مصرف را به خود اختصاص داده، دخالت کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر لزوم مدیریت آب صنعت در کنار مدیریت آب کشاورزی، اظهار کرد: حتما می بایست صنایع آب‌بر را در مناطق ساحلی کشور ایجاد کرد و از احداث این صنایع در مناطق مرکزی که با چالش کمبود آب مواجهند، خودداری شود. علاوه بر این، نباید آب را از منطقه ای به منطقه دیگر برد که تمرکز جمعیت در منطقه مقصد ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: برای مدیریت چالش کم‌آبی باید هم از نگاه ساختاری، هم از نگاه راهبردی و هم از نگاه تکنیکی به بحث آب ورود پیدا کرد اما تمرکز ما می بایست بر نگاه راهبردی به این حوزه باشد.

عزم دستگاه های اجرایی برای حفظ منابع آب کشور

احمدعلی کیخا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم با اشاره به ضرورت شکل گیری یک عزم جدی در دستگاه های اجرایی برای مقابله با چالش کم‌آبی، گفت: حفظ منابع آب کشور نیاز به یک اراده قوی در دولت و دستگاه های اجرایی مربوطه دارد وگرنه مجلس هرچقدر قانون تصویب کند و در عمل این قوانین اجرایی نشوند، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. درست است که مجلس وظیفه نظارت کلان دارد اما واقعیت این است که اجرا بر عهده دستگاه های دولتی است و آنها می بایست از نظر فهم کارشناسی و فنی موضوع به آنچه علم می گوید و متخصصان بر آن اتفاق نظر دارند، رجوع کنند.

وی بر اهمیت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب کشور تاکید کرد و افزود: یکی از روش های افزایش بهره وری آب کشاورزی استفاده از سامانه های نوین آبیاری است اما به شرط اینکه آب صرفه جویی شده از این محل، صرف توسعه اراضی جدید نشود. متاسفانه اتفاقی که در کشور افتاده این است که آب صرفه جویی شده در اثر استفاده از سامانه های نوین آبیاری، صرف توسعه مزارع و باغات شده نه صرف جبران کمبود سفره های آب زیرزمینی.

کیخا تصریح کرد: علاوه بر این، برخی از عملیات خاکورزی و بهبود کیفیت خاک می تواند در کاهش مصرف آب و حفظ سفره های آب زیرزمینی موثر باشد. اگر می خواهیم شاهد به‌زراعی و افزایش بهره وری آب باشیم، باید همه عملیات زراعی که موجب بهبود مصرف آب می شود مورد توجه قرار بگیرند.

 

گزارش: سیداحمد طبایی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل