بیشتر افراد درباره دانش خود اغراق می‌کنند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بسیاری از افراد باور دارند که بهتر از دیگران فکر کرده و داناتر هستند. نتایج این مطالعات که در آخرین شماره مجله تخصصی روان‌شناسی اجتماعی تجربی (Journal of Experimental Social Psychology) منتشر شد، نشان می‌دهد که بسیاری از افراد جامعه دانش خود را بیشتر از دیگران می‌دانند. در این مطالعات، تمرکز اصلی بر موضوع برتری باور  بوده و مشخص شد افراد متعددی تفکر یا دیدگاه خود را از سایرین برتر می‌دانند. این موضوع به‌خوبی در حوزه سیاست نیز قابل‌مشاهده است.

در شرایطی که برخی افراد نسبت به دانش و معلومات خود با تواضع و فروتنی برخورد کرده و میزان آگاهی خود را دست‌کم می‌گیرند، افراد زیادی باور دارند که دانشی بسیار بیشتر ازآنچه واقعاً دارند، داشته و قادر به انجام کارهای زیادی هستند.

در این مطالعات از نتایج تحقیقات متعددی بهره‌برداری شده  و با در نظر گرفتن ۶ تحقیق خاص و تعداد زیادی موضوعات سیاسی مشخص شد که افراد دارای سطح بالای برتری باور بودند، نظرات خود را از سایرین نسبت به موضوعات مختلف، کامل‌تر و برتر می‌دانند. از سوی دیگر پژوهشگران پس از بررسی نظرات این افراد، اقدام به بررسی و تخمین زدن میزان دانش واقعی آن‌ها شده و دریافتند که بیشتر این افراد دانش کمتری ازآنچه ادعا می‌کردند داشته و در حقیقت نسبت به سطح معلومات و دانش خود دچار تخمین اشتباه هستند.

میشل هال (Michael Hall) از دانشگاه میشیگان که سرپرستی این گروه مطالعاتی را بر عهده داشت، درباره یافته‌های به‌دست‌آمده از این پژوهش اعلام کرد: «در شرایطی که برخی افراد نسبت به دانش و معلومات خود با تواضع و فروتنی برخورد کرده و میزان آگاهی خود را دست‌کم می‌گیرند، افراد زیادی باور دارند که دانشی بسیار بیشتر ازآنچه واقعاً دارند، داشته و قادر به انجام کارهای زیادی هستند.»

پژوهشگران در ادامه تلاش کردند تا دریابند آیا افراد دارای خودباوری کاذب، در مواجه با موارد مختلف قادر به ارائه استراتژی و راهکارهای فوق‌العاده هستند یا نه؟ پژوهشگران به افراد موردمطالعه قرارگرفته، مقاله‌های جدیدی در حوزه سیاست داده و از آن‌ها درخواست کردند تا اعلام کنند کدام‌یک موردتوجه و علاقه‌شان قرار دارد. نیمی از این مقالات مبتنی بر نظراتی بودند که افراد مشارکت‌کننده آن‌ها را باور داشته و نیمی دیگر نیز این باورها را به چالش کشیده بودند.

محققان دریافتند که افراد دارای خودباوری کاذب به طرز شگفت‌انگیزی مقالات منطبق با باورها و اعتقادات خود را انتخاب کرده و در حقیقت از مواجه‌شدن با هر نوع نقد و چالشی اجتناب می‌کنند.

میشل هال در این رابطه اعلام کرد: «ما فکر می‌کردیم اگر افراد دارای خودباوری کاذب تمایل به دنبال کردن یک مجموعه متوازن از اطلاعات داشته باشند، ممکن است بتوانند ادعا کنند که برتری باورشان را از طریق تفکر منطقی و انتقادی در مورد هر دو طرف مسئله به دست آورده‌اند. اما این افراد حاضر به پذیرش نظرات مخالف نیستند.»

این مسئله در حالی است که به باور دانشمندان اگر افراد از مواجه‌شدن با نظرات مخالف خود اجتناب ورزند، فرصت بهبود اطلاعات و دانش خود را ازدست‌داده و نمی‌توانند باورهای خود را بر بنیانی قدرتمند شکل دهند.

از سوی دیگر پژوهشگران دریافتند خودباوری کاذب و اعتقاد به درست بودن نظرات شخصی، تنها در حوزه سیاست نبوده و بسیاری از افراد جامعه انسانی در حوزه‌های مختلف به این معضل دچار هستند. موضوعاتی همچون محیط‌زیست، مذهب، ارتباطات و روابط اجتماعی و حتی موضوعات مشابه نسبتاً بی‌اهمیت مانند قوانین و مقررات شخصی نیز شامل این مسئله شده و افراد زیادی در سطح جامعه خود را در این موارد، عقل کل می‌دانند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

یک دیدگاه

  1. روبرو شدن با چنین افرادی سخت نیست روزانه با تعداد زیادی از چنین آدم ها می توان روبرو شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا