نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قدرت درمانی گیاهان دارویی

دکتر جیمز دوک * (James Duke)، گیاه شناس شناخته شده در سطح جهان است. تخصص اصلی وی، استفاده از گیاهان به عنوان منابع غذا، دارو وسوخت زیستی است. وی بیش از 40 کتاب و 400 مقاله درباره گیاهان، خواص دارویی آنها و استفاده به عنوان منبع غذایی نوشته است.

دکتر دوک در مصاحبه با natureswaymedicine، از دوران تحصیل، فعالیت در وزارت کشاورزی آمریکا و تجربیات اش در کشورهای مختلف می گوید:

از دوران تحصیل در دانشگاه و شروع فعالیت حرفه ای تان بگوئید.

سال 1961 موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته گیاه شناسی (botany) از دانشگاه کالیفرنیای شمالی شدم و دوره پسادکترا را در دانشگاه واشنگتن و مرکز گیاه شناسی میسوری در سنت لوئیس ادامه دادم.

از دهه 1960 میلادی همکاری با وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) را آغاز کرده و طی سال های 71-1965 به Battelle Columbus Laboratories پیوسته و مطالعات بوم شناختی را در پاناما و کلمبیا انجام دادم. در این مقطع زمانی، با اقوام و گروه های مختلفی زندگی کردم و از مردم بومی که به صورت سنتی از گیاهان دارویی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کردند، اطلاع ارزشمندی یاد گرفتم.

بعد از اتمام این مطالعه ها، به آمریکا بازگشته و به عنوان مدیر آزمایشگاه منابع گیاهان دارویی USDA فعالیتم را ادامه دادم.

شما یکی از متخصصان برجسته وزارت کشاورزی آمریکا محسوب می شوید؛ دستاورد 3 دهه حضور شما در USDA چه بود؟

در آستانه بازنشستگی، پایگاه داده phytochemical and ethnobotanical databases را به صورت آنلاین در USDA ایجاد کردم که نتایج مطالعه ها و تحقیقات مربوط به 2500 گیاه در آن وجود دارد.

شاید اصلی ترین تصمیم زندگی ام، بازنشستگی و تمرکز بیشتر بر نگارش کتاب The Green Pharmacy بود. این کتاب از سال 1998 در فهرست کتاب های پرفروش آمریکا قرار گرفته و تاکنون بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش رفته و در عین حال، به 8 زبان مختلف ترجمه شد. نتیجه این کتاب، باغچه ها و باغ هایی است که اکنون در نقاط مختلف آمریکا می بینید.

در باغ و گلخانه منزل تان چه گیاهانی دارید؟

گونه های مختلف گیاهان، به ویژه گیاهان دارویی را در باغ و گلخانه پرورش می دهم؛ البته بیش از همه به گیاه سیر علاقه دارم که برای درمان بیماری های خودم، از آنها استفاده می کنم. زردچوبه (turmeric)، زنجبیل (ginger) و دارچین (cinnamon)، گیاهان دیگری هستند که علاقه زیادی به پرورش و نگهداری از آنها دارم.

شما تحقیقات زیادی بر روی شاهدانه انجام داده اید، در این مورد کمی توضیح دهید.

شاهدانه (نام علمی Cannabis) از خواص قابل توجهی برای پاکسازی محیط زیست، خارج کردن فلزات سنگین از خاک، ایجاد مواد کامپوزیتی جدید، خواص درمانی و حتی از پتانسیل بالای به عنوان منبع غذایی در آینده برخوردار است (دانه شاهدانه سرشار از اسید آمینه ‌های ضروری، اسیدهای چرب کلسیم، فسفر، ویتامین A و مقادیر خوبی از آهن و نیاسین است).

یکی از موضوعات مورد توجه شما، قدرت درمانی گیاهان دارویی است.

معتقدم که طب طبیعی و استفاده از داروهای گیاهی با پتانسیل درمانی بالایی که دارند، ارزان تر و ایمن تر است. در طول  سال ها تحقیق و مطالعه در این حوزه، همواره به دنبال توسعه و آگاهی بخشی برای استفاده درست از گیاهان (دارویی) برای درمان بیماری ها بوده ام.

 

* این مصاحبه پیش از درگذشت دکتر جیمز دوک (دسامبر 2017) انجام شده بود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل