نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طولانی تر کردن مقاله ها در مرحله بازبینی

پایگاه داده Publons، مطالعه ای را با هدف ارزیابی ارتباط بین کیفیت و تعداد کلمات / طول مقاله انجام داد. نتایج تجزیه و تحلیل 378 هزار و 561 مقاله علمی از سراسر جهان نشان داد، تعداد کلمه های نوشته شده توسط متخصصانی که وظیفه بررسی تخصصی (peer review) مقاله ها را برعهده دارند –  بازبین ها (reviewers) – برای مجله های با کیفیت بالا به طور متوسط 300 کلمه بیشتر از سایر مجله ها است.

درحالی که متوسط تعداد کلمات مقاله برای مجله ها با کیفیت متوسط 342 کلمه بود، این تعداد در برخی از مجلات Nature Index (با کیفیت بالا) بیش از 600 کلمه بود.

اندرو پرستون (Andrew Preston)، مدیراجرایی Publons معتقد است که بازبین ها، برای مجله های با کیفیت بالا تلاش و زمان بیشتری صرف می کنند تا بتوانند نظر سردبیران این مجله ها را جلب کنند. این اقدام، شانس چاپ شدن مقاله ها را افزایش می دهد.

طولانی ترین بازبینی ها در مقاله های منتشر شده در مجلات The European Physical Journal C، The Journal of High Energy Physics و Astronomy & Astrophysics مشاهده شد.

این درحالی است که تعداد کلمات مقاله ها در مجلات Chemical Communications،  Journal of Physical Chemistry Letters  و Chemical Science کمتر از 400 کلمه بود.

تجزیه و تحلیل Publons از بازبینی های انجام شده در سال های 2016 و 2017 نشان داد، تعداد کلمات مقاله با افزایش ضریب تأثیر مجله، افزایش پیدا می کند.

نتایج بررسی ها نشان داد، دانشمندان کشورهای غربی کلمات بیشتری را نسبت به دانشمندان آسیایی و خاورمیانه استفاده می کنند.

بازبینی های نوشته شده توسط پژوهشگران در ایران، چین و مصر، نصف میزان نوشته شده توسط پژوهشگران یونان، هلند و فرانسه است و محققان این 3 کشور، طولانی ترین بازبینی ها را ارائه می کنند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل