نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رشد تفکر پویا و خلاق دانش آموزان با شناخت کارکردهای مغز

این حوزه بر همه علوم و حوزه‌های دیگر مانند آموزش و پرورش، پزشکی، اقتصاد و تجارت تاثیر گذاشته است بنابراین راه حل بسیاری از معضل های اجتماعی امروز جوامع بشری در آشنایی هرچه بیشتر با علوم شناختی نهفته است. در این بین یافته های علوم شناختی در سال‌های اخیر تاثیرعمیقی بر آموزش و پرورش بر جای گذاشته اند به طوری که امید آن می رود، اثر بخشی این نهاد کهن روز به روز ارتقا یابد تا فرزندان در دوران کودکی با شناخت بیشتر و دقیق‌تر آموزش دیده تا انسان‌هایی خلاق، مبتکر و آگاه تربیت شوند.

اینک کشورهای پیشرفته پروژه های سنگینی را در زمینه کاربرد علوم شناختی در آموزش و پرورش در دست اجرا دارند و با تاسیس مدارس شناختی در حال تجربه این رویکرد در آموزش و پرورش هستند. برای مثال سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در سال 1999 پروژه ای مطالعاتی را آغاز کرد که "علوم یادگیری و تحقیقات مغز" نام گرفت. این سازمان طی نشست‌هایی در آمریکا، کانادا و ژاپن با همفکری جمعی از دانشمندان برجسته از سایر کشورها به بررسی این موضوع پرداخت و سرانجام در سال 2002 گزارشی را تحت عنوان "شناخت مغز: به سوی علم جدید یادگیری" منتشر ساخت.

همچنین کشورهای اروپایی در صدد برآمده اند نظام آموزشی خود را بر اساس یافته های جدید علمی بازسازی کنند و گزینه های مختلفی را به عنوان گزینه های جایگزین مطرح سازند که موجب دگرگونی بنیانی نظام آموزش و پرورش خواهد شد. یکی از این گزینه ها تکیه بیشتر بر آموزش انفرادی به جای آموزش جمعی با استفاده از محیط‌های مجازی است.

بدین منظور سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از سال 1997 پروژه ای را در دست مطالعه دارد تا آینده مدارس را طی 25-15 سال بعد طراحی نماید. آنها شش گزینه را مورد توجه قرار داده اند که در تحلیل سیاست آموزشی سال 2001 OECD، تحت عنوان "مدارس ما چه آینده ای خواهند داشت؟" منتشر شده است. در سال 2003 نیز مجمع OECD تحت عنوان "مدرسه داری برای فردا" به بررسی این شش گزینه پرداخته است.

برگزاری چهارمین دوره مسابقه‌ها ملی دانش‌آموزی "دانش مغز"

مسابقه دانش مغز (Brain Bee) از دیگر فعالیت های بین المللی در زمینه کاربرد علوم شناختی در آموزش و پرورش است. این مسابقه برای اولین بار توسط دکتر نوربرت میسلینسکی در سال ۱۹۹۹ در دانشگاه مریلند کشور امریکا پایه گذاری شد. این رقابت‌ها با هدف علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به یادگیری در مورد مغز و کارکردهای آن، پرورش استعدادهای جوان، ‌استفاده از ایده‌های نو و هدایت نسل پویای امروز به تحصیل در حوزه علوم اعصاب، هر ساله در سطح دنیا برگزار می‌شود. این مسابقه ها در بیش از ۱۵۰ مرکز و ۳۰ کشور دنیا برگزار شده و برگزیدگان مسابقه ها کشوری، هر ساله در یک نقطه از دنیا گرد هم آمده و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. به این ترتیب بیش از سی هزار دانش‌آموز از سراسر دنیا هر سال به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

مرحله نهایی چهارمین دوره مسابقه‌ها ملی دانش‌آموزی "دانش مغز" (Brain Bee) نیز امسال با شرکت 30 دانش‌آموز برگزیده از سراسر کشور روز 23 فروردین در تهران برگزار می‌شود. این مسابقه ها با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از سوی انجمن علوم اعصاب ایران و با  همکاری آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز و دانشگاه علوم پزشکی ایران برپا می‌شود.

در مرحله نهایی این مسابقه‌ها، 30 دانش‌آموز برگزیده از سراسر کشور در چهار بخش کتبی، شفاهی، عملی و تشخیص بیماری با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. نفر اول این رقابت‌ها برای شرکت در مرحله جهانی مسابقه ها دانش‌آموزی" دانش مغز" تابستان امسال  به برلین آلمان اعزام می‌شود.

مراسم اختتامیه این دوره از مسابقه‌ها با اعلام نتایج و اهدای مدال‌های طلا و نقره و برنز به شرکت‌کنندگان برتر با حضور مسوولان انجمن علوم اعصاب، ستاد توسعه علوم شناختی، دانشگاه علوم پزشکی ایران و آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز برگزار خواهد شد.

دکتر رضا پناهی، عضو کمیته دانش‌آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این خصوص اعلام کرد: امسال چهارمین دوره مسابقه‌ها ملی دانش‌آموزی" دانش مغز" با شرکت گسترده دانش‌آموزان علاقه‌مند برگزار شد.

وی افزود: نماینده کشورمان سال گذشته در مسابقه‌ها جهانی دانش‌آموزی "دانش مغز" در  واشنگتن آمریکا، مقام پنجم را به خود اختصاص داد.

پناهی گفت: ایران همچنین درمسابقه‌ها جهانی دانش‌آموزی "دانش مغز" که دو سال قبل در دانمارک برگزار شد، جایگاه چهارم را در کارنامه علمی بین‌المللی خود دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل