نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نمره قبولی 5 پیام رسان بومی

زمزمه مسدود شدن تلگرام ماه‌هاست بر زبان مسئولان کشور است. روزی نیست که سایت‌های خبری وعده فیلتر شدن تلگرام را از قول مسئولی منتشر نکنند و برای این پیام‌رسان محبوب فاتحه‌ نخوانند. با اینکه مقامات کشور هنوز تصمیم قطعی برای فیلتر همیشگی تلگرام اتخاذ نکرده‌اند؛ همه می‌دانند که دیر یا زود این اتفاق می‌افتد و باید به فکر کوچ کردن به پیام‌رسان دیگری بود. همین امر باعث شده تا از همین حالا خیلی از کاربران ایرانی به پیام رسان های دیگر کوچ کنند.

آمارها نشان می دهد که بخش عمده ای از پهنای باند مصرفی کشور صرف پیام رسان خارجی تلگرام می شود و هم اکنون بیش از ۴۵ میلیون ایرانی ساعت‌ها وقت خود را در این شبکه صرف می کنند. این در حالی است که بسیاری از کشورها برای خدمات پیام رسانی دارای پیام رسان بومی بوده و به دلیل حفظ امنیت اطلاعات و حریم شخصی افراد در این فضا، از شبکه های داخلی خود استفاده می کنند.

در این بین ۵ پیام رسان بومی بعد از یک سال ارزیابی مستمر مرکز ملی فضای مجازی، نمره قبولی کسب کردند تا جایگزین مناسبی برای پیام رسان های خارجی و سرویس دهی به میلیون ها ایرانی باشند.

جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ۵ پیام رسان بومی توسط مرکز ملی فضای مجازی معرفی شده اند و حداقل‌های مورد نیاز را برای ارایه سرویس دارند، گفت: زیرساخت ها برای سرویس دهی این شبکه ها فراهم است. در این زمینه تست‌هایی ظرف یک سال اخیر در مرکز ملی فضای مجازی انجام شده است و مجموع این پیام رسان‌ها، توانایی پذیرش مجموع مشترکان فعلی ما را دارند.

وی افزود: بخشی از جمعیت ما هم اکنون روی این پیام رسان‌ها سرویس می گیرند و بخشی نیز هنوز به سراغ آنها نیامده اند که ممکن است به این جمع بندی برسند که مهاجرت کنند. براین اساس مهاجرت از یک پیام رسان به مجموع پیام رسان‌های دیگر ، خللی در تعاملات آحاد جامعه ایجاد نمی کند و به نظر من این زیرساخت و پتانسیل وجود دارد.

جلیلی نام این ۵ پیام رسان مورد تایید مرکز ملی فضای مجازی را پیام رسان های «ویسپی»، «ای گپ»، «گپ»، «بیسفون پلاس» و «سروش» عنوان کرد.

کوچ داوطلبانه کاربران ایرانی به پیام رسان‌های داخلی

به گفته ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی  نیز در این خصوص گفته است:«شبکه ملی پیام رسان تعیین کننده مرزهای ملی ما است و مرزهای ملی ما روی سکوهای فضای مجازی شکل می گیرد. این سکوها اثرگذاری ملی و وسیع دارد و مانند زیرساخت های حیاتی کشور هستند. این درحالی است که ۹۰ درصد کاربران شبکه های اجتماعی در ایران از تلگرام استفاده می کنند اما تلگرام گزارش سالیانه به ایران ارایه نمی کند و ایران از سهامداران آن نیست؛ ما نمی دانیم پاول دورف مسئول تلگرام تبعه چه کشوری است و شبکه تلگرام زیر نظر چه کشوری اداره می شود. تلگرام به شدت هزینه بر است اما هیچ محل درآمدی برای آن اعلام نشده است. تلگرام قابلیت های ویژه ای مانند کانال دارد که در هیچ نرم افزار دیگری آن را مشاهده نمی کنیم.»

وی با اشاره به انتشار سند اخیر تلگرام در مورد برنامه های سال ۲۰۱۸ از جمله ورود رمزارز و راه اندازی فیلترشکن اظهار کرده است: « این رمز ارزها قابلیت دولت گریزی و بلادرنگ بودن را دارند و بازیگر اصلی «رمزارز گرام»، تلگرام است. رمزارز در آینده به عنوان بخشی از پول ملی در گردش ملی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که موضوع مهمی است. به بیان دیگر در صورتی که برنامه های سند تلگرام اجرایی شود، تا پایان سال ۲۰۱۹ شاهد اقتصاد جدیدی در کنار اقتصاد ملی کشور خواهیم بود.

رییس مرکز ملی فضای مجازی اجرای استراتژی کوچ داوطلبانه از تلگرام را برنامه شورای عالی فضای مجازی برای تقویت شبکه های پیام رسان داخلی عنوان کرد و گفته است: تلاش داریم از طریق صدا و سیما موضوع را برای مردم تشریح کنیم. متاسفانه بیشترین مرجع اطلاعات ما مطبوعات غربی هستند این در حالی است که در این کشورها تلگرام اثرات اقتصادی و اجتماعی بالایی مثل ایران ندارد. از سوی دیگر تلاش داریم در دانشگاه ها و آموزش و پرورش از ارائه خدمات در تلگرام خودداری کنیم.

مزیت پیام رسان‌های بومی بر تلگرام

سورنا ستاری، معاون فناوری رئیس جمهور در مورد ضرورت حمایت از پیام رسان‌های داخلی در کشور، با تاکید براینکه حدود ۶ پیام رسان اصلی که در کشور هم اکنون فعال شده اند، از سیستم حمایتی معاونت علمی بیرون آمده اند، اظهار داشت: این پیام رسان‌ها استارتاپ هستند و ما در جهت حمایت در حال همکاری با آنها هستیم.

وی با اشاره به مزایای استفاده از پیام رسان‌های داخلی نسبت به نمونه های خارجی تاکید کرد: پیام رسان‌های داخلی، توانمندی‌های خوبی دارند و علاوه بر این توانمندی‌ها، امکان ارایه خدماتی را دارند که شبکه های خارجی ندارند. برای مثال امکان ارایه خدمات بانکی و صوتی در سیستم پیام رسان‌های داخلی وجود دارد و این درحالی است که در تلگرام و سایر پیام رسان‌های خارجی، این سرویس در ایران قابل استفاده نیست.

ستاری با اشاره به اینکه برای مثال پیام رسان بله امکان دریافت خدمات بانکی را برای کاربر فراهم می کند، ادامه داد: در همین حال پیام رسان سروش نیز خدمات تماس صوتی دارد.

وی در مورد آخرین تصمیم برای فیلتر تلگرام نیز گفت: آخرین تصمیمات در این زمینه باید از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح شود و هر آنچه که ایشان تاکنون مطرح کرده صحیح است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل