نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موسس اپل فیس‌بوک را بایکوت کرد

استیو وزنیاک که به همراه استیو جابز، موسس شرکت اپل بود، در اقدامی جدید تصمیم گرفت تا حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک را از کار انداخته و کاملا از این شبکه اجتماعی خارج شود. این اقدام در اعتراض به استفاده نادرست و بدون مجوز فیس‌بوک از اطلاعات اعضای خود انجام گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، وزنیاک از جریان فیس‌بوک و سو استفاده از اعتماد کاربران به‌شدت ناراحت است. او دراین‌باره می‌گوید: «کاربران تمام جزئیات زندگی خودشان را برای فیس‌بوک ارائه کرده‌اند و فیس‌بوک با استفاده از این اطلاعات، پول کلانی از تبلیغات به دست آورده است. تمام این سود از اطلاعات کاربران به‌دست‌آمده است ولی ذره‌ای از آن نیز به کاربران این شبکه اجتماعی نمی‌رسد.»

وزنیاک به نکته بسیار مهم و ظریفی اشاره داشته است، این‌که شبکه‌های اجتماعی از طریق انسان‌های عضو خود به سودی کلان دست پیدا می‌کنند، امری قابل درک است ولی چرا به وجود آورندگان این سود نباید در استفاده از آن سهیم باشند؟ فیس‌بوک تنها یک مثال برای استفاده از داده‌های کاربران جهت درآمدزایی است و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی یا سایر روش‌های خدماتی اینترنتی مانند پست‌های الکترونیکی، نرم‌افزارهای گفتگوی متنی و غیره نیز از طریق کاربران خود درآمد دارند.

معادله پیچیده رایگان بودن و درآمدزایی

با این وجود چاره کار چیست؟ کاربران تا چه حد حق دارند در این سود سهیم باشند و از چه نظر می‌توان نگران بود؟ این سوال بسیار ساده است ولی پاسخی پیچیده دارد. امروزه در کشور ما بحث پیام‌رسان داخلی، تلگرام، امنیت اطلاعات و مواردی ازاین‌دست به‌شدت داغ هستند و به همین دلیل نیز این مقاله می‌تواند تا حدی وضعیت موجود در جهان دیجیتالی را نشان بدهد.

اولین چیزی که باید بدانیم این است که هیچ خدماتی به معنای واقعی کلمه رایگان ارائه نمی‌شود. شما رد شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوید و بدون پرداخت ذره‌ای پول، از آن‌ها استفاده می‌کنید. این امر موجب می‌شود تا بتوانید با دوستان و آشنایان و دنیایی از افراد جدید آشنا شوید. بااین‌حال شرکت‌ها از طریق شما به درآمد دست پیدا می‌کنند پس در حقیقت شما حق عضویت خود را به روشی غیرمستقیم پرداخت می‌کنید.

با این وجود دومین نکته، اعتماد است. اعتماد به عدم سو استفاده از داده‌ها می‌تواند یک عنصر کلیدی در بقای اطلاعات کاربر باشد. گوگل سال‌ها است که از اطلاعات کاربران خود برای تبلیغات استفاده می‌کند ولی این اطلاعات به‌هیچ‌عنوان در اختیار منابع تبلیغاتی قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل نیز این شرکت با مشکل مشابه با فیس‌بوک روبرو نشده است. از سوی دیگر فیس‌بوک تمامی اطلاعات را مورداستفاده قرار داده است که این امر موجب اعتراض‌ها شده است. به‌این‌ترتیب می‌توان درک کرد که بین استفاده درست از داده کاربران و استفاده نادرست از آن‌ها، فاصله‌ای اندک وجود دارد که دنیایی از تفاوت را رقم می‌زند.

منبع: Cnet

ترجمه و تألیف: احمد محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل