تائید علمی تاثیر ماه تولد بر شخصیت

شاید همه ما در زندگی بارها به ستون های نشریات و یا کتاب هایی که در مورد طالع بینی که بررسی ویژگی های فردی افراد متولد یک ماه مشخص می پردازند برخورد کرده باشیم. با اینکه این مطالب معمولاً غیرعلمی و خیال پردازانه جلوه می کنند، اما پژوهشی جدید نشان می دهد که ماه تولد می تواند بر ویژگی های فردی موثر باشد.

دکتر مارک هملیتون، استاد جامعه شناسی در دانشگاه Connectuit ایالات متحده در این مطالعه جدید به این نتیجه رسید که با وجود مشخص نبودن تاثیر ماه تولد بر روی تک تک افراد، ویژگی های میانگین افرادی که در یک ماه متولد شده اند، تا حدی به هم شباهت دارد.

برای نمونه افرادی که در ماه های ژانویه و فوریه به دنیا آمده اند، افرادی خلاق هستند و بیشتر از متولدین سایر ماه ها در معرض ابتلا به شیزوفرنی قرار دارند. در مقابل افرادی که شماره ماه تولد آنها (در تقویم میلادی) عددی فرد است، افرادی برون گرا تر از کسانی که ماه تولد زوج دارند است.

در این پژوهش، دکتر هملیتون به بررسی داده های موجود در مورد 300 شخصیت معروف در حوزه های گوناگونی نظیر سیاست، دانش، ادبیات، هنر و ورزش پرداخت. او به این نتیجه رسید که این افراد معمولاً در بازه های زمانی که در کتاب های طالع بینی به عنوان «تَر» (wet) شناخته می شوند به دنیا آمده اند.

دکتر هملیتون در حال حاضر به همراه چند پژوهشگر دیگر در حال مطالعه 85 هزار فرد مشهور از 3000 سال پیش از میلاد تاکنون است. با اینکه نتایج این پژوهش دوم هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است، اما دکتر هملیتون اعلام داشته که بررسی آثار ماه تولد بر ویژگی های فردی حتی در این جمعیت آماری بسیار گسترده نیز درست بوده است.

نتایج این پژوهش به تازگی در ژورنال Comprehensive Psychology منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا