علم در 23فروردین

  • روز ملی دندانپزشکی

به منظور گسترش و پيشرفت خدمات درماني و بهداشتي دهان و دندان در مناطق محروم كشور و روستاها، مجلس شوراي اسلامي در 23 فروردين 1360، قانون تربيت بهداشت‏كاران دهان و دندان را تصويب كرد. در اين قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف نمود كه داوطلباني را براي تربيت در اين دوره، جذب كند و پس از دادن آموزش‏هاي لازم، با مدرك فوق ديپلم، آنان را در مناطق محروم به خدمت گمارَد تا از اين طريق، ضمن ارائه خدمات اوليه، از شيوع بيماري‏هاي دهان و دندان جلوگيري نموده و اصل پيشگيري را مورد نظر قرار دهند. از آن پس و به پيشنهاد جامعه اسلامي دندان پزشكان، روز 23 فروردين به عنوان روز دندانپزشكي نامگذاري گرديد

 

  • آغاز اولین واکسیناسیون عمومی جهان جهت پیشگیری از بیماری فلج  اطفال(1955م)

در دوازدهم آوریل 1955م، با انتشار و اعلام تأثیر واکسن ضدفلج، برای اولین بار در جهان، واکسیناسیون عمومی برای پیشگیری از بیماری فلج اطفال آغاز شد.

 

  • روز جهانی فضانوردی و کیهان نوردی

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ویژه‌ای در فروردین ۱۳۹۰، قطعنامه‌ای صادر کرد که به موجب آن روز ۱۲ آوریل به مناسبت سالگرد پرواز تاریخی یوری گاگارین به دور مدار زمین (۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی)، «روز پرواز فضایی بشر،روز جهانی فضانوردی و کیهان نوردی» نامگذاری شده است.

 

  • سفر "یوری گاگارین" فضانورد روسی به عنوان اولین انسان به فضا (1961م)

نخستین سفینه فضایى که روز 12 آوریل 1961م به فضا پرتاب شد، 4700 کیلو وزن داشت. این سفینه فقط یکبار در ارتفاع 372 کیلومتری به دور زمین گردش کرد ولی همین سفر موفقیت‏ آمیز و بازگشت سلامت نخستین فضانورد جهان به زمین، زمینه را برای مسافرت‏های فضایى طولانی فراهم ساخت. قهرمان این عرصه یوری گاگارین، فضانورد 27 ساله روسی بود که در این روز با سفینه واستوک در مدت یک ساعت و 48 دقیقه زمین را دور زد و بدین ترتیب تحولی بزرگ در عرصه فضانوردی به وجود آمد. پس از این سفر مهم اکتشافی، گاگارین مورد تجلیل جهانیان واقع شد و کریستف کلمب فضای میان ستارگان، لقب گرفت. پس از این سفر، رقابت میان امریکا و شوروی برای تسخیر فضا شدت بیشتری گرفت و هر کدام به موفقیت‏هایی دست یافتند. به پاس خدمات یوری گاگارین و اهمیت نخستین پرواز انسان به فضا، روز دوازدهم آوریل، روز جهانی فضانوردی نامیده شده است.

  • کشف داروی معالج مالاریا از پوست درختی به نام "گنه گنه" (1820م)

گنه ‏گنه درخت همیشه سبزی است از تیره روناس‏ها که خاستگاه اصلی آن مناطق مختلف امریکای جنوبی و به ویژه ارتفاعات کوه‏های آند است، اما امروزه در مناطق دیگری نیز کشت می‏شود.از جوهر این درخت، داروی بسیار تلخی به نام کینین ساخته (تهیه) می‏شود. این دارو از ترکیبات آلیِ استخراج شده از پوست این درخت به عمل می‏آید. براین اساس در 12 آوریل 1820م برای نخستین بار به صورت رسمی، ترکیبات آلی درختِ گنه‏گنه توسط پیِر پلیته و ژوزف کاوانتو در آزمایشگاه پاریس تجزیه گردید و تلاش برای تهیه کینین به صورت دارو وارد مرحله‏ای دیگر شد. امروزه کینینِ مصنوعی، تهیه شده و در بازار عرضه می‏شود.

  • تولد اوتو میرهوف، فیزیکدان آلمانی و برنده جایزه نوبل برای متابولیسم ماهیچه / گلیکولیز (1884)

 اوتو میرهوف پزشک آلمانی است که جایزه نوبل فیزیولوژی -پزشکی 1922را در خصوص کشف متابولیسم ماهیچه و گلیکولیز ازآن خود کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا