علم در 21 فروردین

  • اجرای نخستین قانون کپی رایت موسوم به Statute of Anne  / Act 1710 در بریتانیا (1710)

قانون ACT1710 قانونی بود که در بریتانیا در سال 1710 تصویب شد و اولین قانونی بود که توسط دولت برای حق کپی رایت درنظر گرفته شد.

کپی رایت یا حق تکثیر به معنی داشتن حق کنترل در تکثیر آثار است این حق انحصاری ، قانونی است که متعلق به مالک و برای مدت خاصی اعمال می شود و می تواند آنرا به دیگران نیز انتقال دهد.قبل از اختراع دستگاه چاپ در اوایل قرن 18 به دلیل عدم امکان تکثیر یک اثر مسئله کپی رایت مطرح نبود ولیکن با پیشرفت علم در صنعت چاپ و عکاسی مسئله کپی رایت علی الخصوص در حوزه نشر کتاب ،این مسئله وارد حوزهء حقوق و قوانین گردید.

 

  • تولد برناردو هوسای، فیزیولوژیست آرژانتینی و برنده جایزه نوبل پزشکی (1947) برای کشف هورمون های هیپوفیز در تنظیم قند خون

برناردو آلبرتو هوسای، 10 آوریل 1887 در بوینس آیرس به دنیا آمد. وی نخستین برنده جایزه نوبل (یکی از رشته های علمی) در آمریکای لاتین محسوب می شود. وی به همراه کارل فردیناند کوری و گرتی کورتی بدلیل تحقیقات در حوزه نقش گلوکز در متابولیسم کربوهیدرات، موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی 1947 شد.

 

  •  تولد رابرت وودوارد، شیمیدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی (1965) برای مطالعه واکنش های شیمیایی

رابرت برنز وودوارد، در 10 آوریل 1917 در بوستون (ماساچوست) به دنیا آمد. از وی که سهم بزرگی در کمک به شیمی آلی مدرن به ویژه در سنتزها و تعیین ساختار پیچیده تولیدات طبیعی داشت، به عنوان برترین شیمیدان آلی قرن بیستم یاد می شود.

 

  • تولد مارشال نیرنبرگ، بیوشمیست آمریکایی و برنده جایزه نوبل پزشکی (1927) برای شکستن کد ژنتیکی

مارشال وارن نیرنبرگ، در 10 آوریل 1927 در نیویورک به دنیا آمد. وی علاوه بر دریافت جایزه نوبل برای شکستن کد ژنتیکی، موفق به دریافت مدال ملی علوم آمریکا، جایزه NAS در زیست شناسی مولکولی، جایزه بین المللی بنیاد Gairdner شد.

 

  • درگذشت "جَبران خليل جَبران" نويسنده، شاعر و نقاش معروف عرب (1931)

جَبران خليل جَبران، نويسنده، شاعر، نقاش و يكي از اركان صنعت ادبی عربی در سال 1883 در لبنان به دنيا آمد. او پس از طی تحصيلات خود، مسافرت‏ هايى به اروپا كرد و انگليسی را به خوبی فرا گرفت.

جبران خليل دارای ديوان شعری است كه در آن درباره محبت، دين، عدالت، حق و آزادي و سعادت اشعاری را سروده است و جبران خليل جبران سرانجام در دهم آوريل 1931 در 48 سالگی در نيويورك درگذشت و پيكرش را در زادگاه اصلي‏ اش، لبنان به خاك سپردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا