افسردگی و خطر سکته مغزی

افرادی که نشانه‌های شدیدی از افسردگی دارند دو برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر سکته مغزی هستند. کسانی که در جلسه اول مطالعه علائمی از افسردگی داشته و در جلسه دوم کمی بهبود یافته‌اند هنوز تا 66 درصد احتمال سکته مغزی را دارند.

این مطالعه به پزشکان پیشنهاد می‌دهد قبل از آنکه اثرات زیانبار افسردگی بر مغز رویهم انباشته شود، به دنبال شناسایی علائم و درمان آن باشند. البته در این مطالعه تنها ارتباط بین افسردگی و سکته مغزی مطرح شده است و هنوز در مورد اثبات علت و اثرات این قضیه اطلاعات چندانی در دست نیست، با این حال پژوهش دیگری نشان داده است که افسردگی سبب بالا رفتن فشارخون، اختلال در سیستم عصبی و در نتیجه افزایش التهاب می‌شود.

علاوه بر این افسردگی ممکن است سبب بروز عفونت و فیبریلاسیون دهلیزی – ضربان غیر طبیعی قلب – و نظایر آنها شود که به نوبه خود خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند. این افراد از لحاظ جسمی تحرک کمتری نسبت به سایرین دارند و به احتمال زیاد به سیگار گرایش پیدا می‌کنند.

نتایج این مطالعه، بر هشدارهای پزشکی مهمی که به طور اساسی با افسردگی ارتباط دارند تاکید دارد. از جمله خطر سکته مغزی که در مدت زمان کوتاه به طور کامل رفع نمی‌شود حتی اگر درمان افسردگی موفقیت آمیز باشد.

در این مطالعه پژوهشگران اطلاعات مربوط به 16000 زن و مرد 50 سال به بالا را که طی سالهای 1998 تا 2010 جمع‌آوری شده بود بررسی کردند. در این 12 سال حدود 1200 مورد سکته مغزی وجود داشت. بین 10 تا 12 درصد از شرکت کنندگان علائم شدید افسردگی داشتند و 8 تا 10 درصد اخیرا بهبود یافته بودند. اینکه آیا کاهش علائم افسردگی در نتیجه درمان حاصل شده بود یا عوامل دیگر، مورد بحث این مطالعه نبود.

علاوه بر این، مطالعه نشان داد افراد زیر 65 سال در معرض خطر بیشتری نسبت به افراد بالای 65 سال هستند و این امر در زنان شایع‌تر است. صرف نظر از اینکه آیا درمان زود هنگام خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد یا خیر، کارشناسان بر این باورند که افراد افسرده بهتر است هر چه زودتر نسبت به درمان خود اقدام کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا