هواپیمای مافوق صوت جدید بدون صدا

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، قرارداد ساخت این هواپیما، دوم آوریل سال جاری میلادی با شرکت هوا فضای لاکهید مارتین (Lockheed Martin Aeronautics) بسته شده و قرار است این هواپیما تا پایان سال 2021 میلادی در مرکز تحقیقات هوایی آرمسترانگ به ناسا تحویل شود.

در گذشته هواپیماهای مافوق صوت کنکورد که تا سال 2003 فعال بودند و هواپیماهای روسی توپولف مدل Tu-144 که تا سال 1983 فعالیت می کردند، برای مشتریانی که قادر به پرداخت هزینه سنگین آن بودند، امکان حمل و نقل مافوق صوت را فراهم می کرد.
اما این هواپیماها به دلیل شکستن دیوار صوتی و ایجاد بمب صوتی که صدایی بسیار بلند و خطرناک است، امکان پرواز مافوق صوت برفراز خشکی را نداشتند. به همین علت پرواز آن ها روی خشکی ممنوع شد.
هدف ناسا از ساخت این هواپیما جمع آوری اطلاعات و تجربه لازم برای ساخت یک ناوگان هوایی مافوق صوت بی صدا برای حمل و نقل تجاری است. در واقع قرار است بمب های صوتی این هواپیما به اندازه ای بدون صدا باشند که مردم ساکن در زمین متوجه آن نشوند. کلید این کار در نحوه ایجاد امواج صوتی توسط این هواپیمای منحصر به فرد است.
در هواپیماهای قبلی امواج صوتی توسط دماغه و دم هواپیما ایجاد می شد و به دلیل سرعت مافوق صوت آن، این امواج با یکدیگر تداخل کرده و صدای مهیبی را ایجاد می کرد. اما طراحی این هواپیمای جدید به گونه ای است که امواج صوتی با یکدیگر تداخل نمی کنند و در نتیجه امواج بسیار ضعیف تری به زمین می رسد.
قرار است برای این هواپیما از طراحی موسوم به QueSST که در سال 2016 میلادی توسط شرکت Lockheed Martin ارائه شد و در سال 2017 آزمایشات اولیه آن در مرکز تحقیقات گلن ناسا با موفقیت انجام پذیرفت، استفاده شود.
این هواپیما 28.65 متر طول دارد و عرض بال آن به 9 متر می رسد، وزن آن 14650 کیلوگرم است و از یک موتور F414 بهره می برد. سرعت این هواپیما نیز به 1.5 ماخ (معادل 1590 کیلومتر) می رسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا