واکسن جلوگیری از آلرژی در راه است

این مطالعه برای اولین بار روشی جدید برای پیشگیری از آلرژی ارائه می‌دهد که در آن از یک مولکول که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را وادار کند تا از واکنشهای آلرژی‌زا دور بماند، استفاده می‌شود. روش جدید بسیار امیدوار کننده است زیرا مولکول مورد نظر تنها با یک قطره در بینی می‌تواند مانند اسپری عمل کند.

دانشمندان تخمین می‌زنند که 20 تا 30 درصد جمعیت کانادا از آلرژی رنج می‌برند. تحقیقات اخیر نشان داد از هر 13 نفر کانادایی یک نفر به آلرژی غذایی مبتلاست. هر کودکی که متولد می‌شود به طور بالقوه پتانسیل ابتلا به آلرژی را در خود دارد اما با این وجود هنوز آلرژی یک مقوله غیر قابل توضیح است. بر اساس این مطالعه کودکانی که با وجود مواد حساسیت‌زا در اطرافشان به چیزی حساسیت ندارند، احتمالا یک تغییر در سیستم ایمنی بدن آنها رخ داده است.

پژوهشگران در حال حاضر روی نوعی مولکول خاص به نام STAT6  کار می‌کنند که در بروز واکنشهای آلرژیک نقش مهمی دارد. آنها فکر می‌کنند که اگر بتوانند این مولکول را مهار کنند امکان کاهش علائم بیماریهای آلرژیک مانند آسم وجود دارد. همچنین آنها امیدوارند تا بتوانند به طور کامل از پیشرفت آلرژی جلوگیری کنند.

برای این کار دانشمندان یک پپتید بازدارنده به نام STAT6-IP – پپتید پلیمر کوچکی است که از به هم پیوستن اسیدهای آمینه تشکیل می‌شود – را طراحی کرده و به صورت قطره داخل بینی نوزادان موش ریخته شد.

دانشمندان توانستند با دادن این قطره به موشها قبل از آنکه آلرژی بروز کند سیستم ایمنی بدن را آموزش دهند. بعد از آن تا مدتها تلاش کردند تا این موشها را به آلرژی مبتلا کنند اما نتوانستند. زیرا سیستم ایمنی بدن آنها یاد گرفته بود که چگونه در برابر مواد حساسیت‌زا مقاومت کند.

محققان در حال حاضر در حال تکمیل مطالعات خود روی این پپتید هستند تا ببینند چگونه می‌توانند در موارد دیگری مانند آلرژی نسبت به غذاها از این روش استفاده کنند. دانشمندان امیدوارند به زودی بتوانند این روش را روی انسان آزمایش کرده و از بروز آلرژی جلوگیری به عمل آورند.

این پژوهش به تازگی در ژورنال Mucosal Immunology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا