چرا رنگ برگ‌ها با تغییر فصل، عوض می‌شود؟

در بسیاری از مناطق جهان به‌ویژه در مدارهای میانی شاهد وجود چهارفصل مجزا در طبیعت هستیم که هرکدام حال و هوای خاص خود را داشته و طبیعت چهره و رنگی تازه پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تغییر فصول را می‌توان در تغییر شرایط درختان و پوشش گیاهی هر منطقه مشاهده کرد.

دلیل اصلی ریزش برگ‌ها و رشد مجدد آن‌ها با تغییر فصول، حفظ ذخیره غذایی درختان و پیشگیری از سنگین شدن وزن درخت در هنگام بارش برف است. این فرایند توسط هورمون‌های گیاهی موجود در درختان به نام اکسین (auxin) کنترل‌شده و بستگی و ارتباط مستقیمی با میزان نور و گرمای دریافتی توسط گیاه دارد.

 عمده درختان موجود در این مناطق را درختان برگ‌ریز تشکیل می‌دهند که در فصل پائیز تغییر رنگ داده و به شکل زرد و نارنجی درآمده و می‌ریزند. در فصل بهار نیز جوانه‌های جدید روئیده و برگ‌های سبز کم‌رنگ بر درختان ظاهرشده و با فرارسیدن تابستان، این برگ‌ها به رنگ سبز تیره درمی‌آیند. دلیل اصلی این موضوع یعنی ریزش برگ‌ها و رشد مجدد آن‌ها با تغییر فصول، حفظ ذخیره غذایی درختان و پیشگیری از سنگین شدن وزن درخت در هنگام بارش برف است. این فرایند توسط هورمون‌های گیاهی موجود در درختان به نام اکسین (auxin) کنترل‌شده و بستگی و ارتباط مستقیمی با میزان نور و گرمای دریافتی توسط گیاه دارد. هم‌زمان با کاهش دما، میزان هورمون اکسین در گیاه کاهش‌یافته و در عوض هورمون دیگری به نام ethane فعال‌شده و به‌این‌ترتیب سلول‌های گیاه پیامی مبنی بر ضعیف شدن ساختار برگ‌ها دریافت کرده و با شکست ساختار سلولی موجود در برگ‌ها، ارتباط برگ و شاخه سست شده و برگ‌ها فرومی‌ریزند.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که این فرایند ریزش برگ‌ها باهدف کاهش از دست رفتن آب گیاه در فصل زمستان و پیشگیری از یخزدگی است. به گفته گیاه شناسان، دلیل تغییر رنگ و ساختار برگ‌ها نیز با فرارسیدن فصل پائیز، تلاش درخت برای بازیافت مواد مغذی و موردنیاز موجود در آن‌ها است و به‌این‌ترتیب شاهد هستیم که در مرحله نخست نیتروژن این برگ‌ها جذب درخت شده و همچنین کلروفیل یا سبزینه آن‌ها نیز جذب تنه درخت می‌شود. این فرایند سبب تغییر رنگ برگ‌ها شده و برگ درختان از سبز به زرد تبدیل‌شده و سپس با از دست دادن آب خود، خشک‌شده و فرومی‌ریزد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا باور نکردنی است که این گیاهان به آخر خاموش اینقدر هوشمندانه زندگی می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا