نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هیچ دستگاهی به تنهایی قدرت مدیریت زلزله تهران را ندارد

قطعا اگر در پایتخت با 12 میلیون جمعیت و 3 میلیون جمعیت سیار  زلزله رخ دهد، فقط یک سازمان متولی ساماندهی آن نیست نیست و باید ارگان‌ها ذی ربط نیز ورود کنند تا تلفات به حداقل برسد.

در ستاد مدیریت بحران تهران یک صندلی برای هلال‌احمر وجود دارد و متولی اصلی زلزله تهران شهرداری است. این در حالی است که مسوولان شهرداری معتقدند زلزله تهران حادثه ملی است و به دولتی‌ها بازمی‌گردد.

محسن هاشمی رفسنجانی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفته است: ۸۶ سازمان برای مقابله با زلزله وظایفی بر عهده دارند و باید هماهنگی های لازم در این زمینه مورد توجه باشد.

وی نجات جان آسیب دیدگان زلزله را اولویت کاری دستگاه ها عنوان کرده و افزوده است: ارایه خدمات به زلزله زدگان، تامین اسکان موقت و وسایل گرمایشی، تامین امکانات بهداشتی و اقدامات مهندسی برای بازگشایی معابر از مواردی است که باید دستگاه ها و نهادهای امداد رسان به آن توجه داشته باشند.

تمام وظایف برعهده شهرداری تهران نیست

بهاره آروین، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، ری و تجریش در مخالفت یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و ارایه لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله شهر تهران اظهار داشته است: این طرح نه تنها فوریت ندارد بلکه باید از دستورکار نیز خارج شود. ابتدا باید قانون مدیریت کشور که هم اکنون در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است به تصویب برسد و سپس در خصوص دیگر موارد آن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه بهتر است این طرح مسکوت بماند تا سند بالادستی به تصویب برسد، گفته است: در حال حاضر برنامه عملیاتی اساسی برای مقابله با زلزله نداریم. 29 دستگاه در مقابله با زلزله شهر تهران وظایف مشخص خود را دارند که در این دستگاه‌ها شهرداری تهران نیز وظیفه کفن و دفن و آوار برداری را برعهده گرفته است. هلال احمر نیز وظیفه دارد برای یک میلیون آواره ذخیره‌ سازی لازم را داشته باشد.

وی افزوده است: هر آنچه که هنگام زلزله رخ می‌دهد، مسوولیت آن با شهردار تهران نیست، هرچند شهردار رییس مدیریت بحران شهر تهران است اما زمانی که تعداد حادثه‌دیدگان بیش از 300 نفر نباشد. هنگامی که حادثه‌ای رخ می‌دهد که در آن بیش از یک میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند، قطعا آن موضوع ملی است و رئیس‌جمهور باید به آن حادثه ورود پیدا کند بنابراین بهتر است این طرح مسکوت بماند تا قانون مدیریت بحران کشور به تصویب نهایی برسد تا وظایف دستگاه‌های ذی ربط نیز مشخص شود.

هیچ دستگاهی به تنهایی قدرت مدیریت زلزله تهران را ندارد

محمود محمدی نسب، دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز در این زمینه اظهار کرده است: با توجه به وسعت و جمعیت تهران، در صورت وقوع زلزله در این شهر، مهم ترین نقش را خود مردم خواهند داشت. اگر زلزله در تهران رخ دهد، وسعت آن به حدی است که هیچ کدام از دستگاه ها به تنهایی نمی توانند آن را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران متولی سامان دهی و مدیریت بحران این شهر است، گفته است: شهرداری تهران نیز به تنهایی نمی تواند در صورت وقوع زلزله، این بحران را مدیریت کند و شاه کلید مدیریت بحران در تهران آماده شدن مردم برای این اتفاق است و ما در این خصوص در پایگاه های اینترنتی و نیز رسانه ملی در حال آموزش مردم هستیم، تا مردم برای وقوع زلزله آماده تر باشند.

محمدی نسب از اجرای طرح «دادرس» در مدارس برای برقراری ارتباط با جوانان و نوجوانان خبر داد و افزود: در این طرح مربیان ما از جمعیت به تک تک مدارس مراجعه کرده و آموزش هایی در خصوص زلزله ارائه می دهند، کانون های دانشجویی هلال احمر نیز در سراسر کشور فعال است و عضوگیری از دانشجویان کشور انجام می شود.

ضرورت مهار این بحران با کمک تمام ارگان‌های کشور

پیش از این رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در این خصوص گفته بود: اگر قدرت زلزله در تهران بیش از 6 ریشتر باشد شهرداری تهران، وزارت کشور یا استانداری تهران به تنهایی قادر به مدیریت این بحران نخواهد بود بلکه تمام کشور باید به مهار این بحران کمک کند.

رحمانی فضلی اظهار کرده بود : اگر زلزله ای در شهرستانهای تهران رخ دهد ستاد مدیریت بحران باید مسئولیت مهار بحران پیش آمده را برعهده بگیرد البته در اصلاح قانون جدید مسوولیت کل استان تهران به استانداری واگذار شده است.

وزیر کشور یادآور شده بود: متاسفانه در کشورمان مرکز ملی بحران برای تسلط مستقیم بر همه نقاط آسیب پذیر بحران وجود ندارد در حالی که در برخی کشورها از قبیل روسیه مرکز مدیریت بحرانی وجود دارد که از طریق سنسورها، دوربین ها و همه امکانات هشدار دهنده تمامی مراکز حادثه خیز را تحت نظارت قرار می دهد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل