شبکه های اجتماعی، اعتیادآورتر از سیگار و الکل

نسیم نجفی اقدم که عامل تیراندازی در دفتر مرکزی یوتیوب معرفی شده است، روز گذشته (سه شنبه) پس از تیراندازی  به دو زن و یک مرد، اقدام به خودکشی کرد. جزئیات بیشتری از این حادثه هنوز از سوی پلیس اعلام نشده است.  

عامل تیراندازی در یوتیوب

نسیم نجفی اقدم، 39 ساله، ایرانی الاصل و ساکن آمریکا، یکی از فعالان یوتیوب و اینستاگرام محسوب می شد و اکثر ویدئوهای منتشر شده توسط وی در حوزه سلامت، ورزش و گیاهخواری بود.  

علت این اقدام جنون آمیز چه بود؟

فرضیه های مختلفی در مورد علت تیراندازی و درنهایت اقدام به خودکشی در رسانه های آمریکا مطرح شده است. برخی اخبار تأیید نشده، اختلاف نسیم نجفی اقدم با مرد 36 ساله ای که در این حادثه به شدت مجروح شده است را علت وقوع این حادثه عنوان می کنند.

اما برخی منابع دیگر، اختلاف شدید او با یوتیوب بر سر فیلتر شدن برخی کانال ها (Nasime Wonder1) و فیلم های وی را علت این حادثه می دانند.

دامنه اختلاف نسیم نجفی اقدم به سال 2016 باز می گردد. وی اخیرا با انتشار یک ویدئو، از مورد تبعیض قرار گرفتن از سوی یوتیوب شکایت و اعلام کرده بود که این شرکت، ویدئوهای وی را فیلتر کرده و (علیرغم بازدیدکننده های زیاد) مانع از بازدید آنها می شود.

تنفر از یوتیوب

اسماعیل نجفی اقدم (پدر نسیم) سه شنبه شب در مصاحبه با Bay Area News Group عنوان کرد که دخترش از اقدام یوتویب در سانسور ویدئوهایش به شدت "عصبانی" بود.  

وی تأکید کرد که آنها قبل از وقوع این حادثه، گزارش گم شدن نسیم را در کالیفرنیای جنوبی به پلیس خبر داده و اعلام کرده بودند که احتمالا نسیم به دفتر مرکزی یوتویب رفته است، چرا که از این شرکت "متنفر" است.  

تأثیر شبکه های اجتماعی بر سلامت روان

کارشناسان معتقدند که گسترش حضور نوجوانان و جوانان در شبکه های اجتماعی، سلامت روان آنها را تهدید کرده و خطر ابتلا به افسردگی یا انجام اقداماتی مانند خودکشی را افزایش می دهد. مطالعه صورت گرفته توسط Young Health Movement (انگلیس) نشان می دهد، 91 درصد نوجوانان و جوانان 16 تا 24 ساله انگلیسی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

افرادی که بیش از 2 ساعت در روز از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، بیش از سایر افراد در معرض بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب و افسردگی قرار دارند. در عین حال، شبکه های اجتماعی اعتیادآورتر از سیگار و الکل توصیف شده اند.

داشتن دوستان زیاد یا دنبال کننده (follower) در شبکه های اجتماعی و کانال های مختلف الزاما به معنای داشتن یک زندگی اجتماعی موفق نیست.

آنچه برای سلامت روان انسان اهمیت دارد، تعاملات انسانی واقعی – و نه روابط مجازی از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی – است.

 

گزارش: فرگل غفاری

منابع: usatoday / independent / smartsocial / forbes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این اعتیاد رو به وضوح میتونیم در مردم مشاهده کنیم
    شاید خیلی از افراد به سیگار یا الکل یا موادی از این قبیل اعتیاد نداشته باشند ولی در عوض افراد زیادی به فضای مجازی و دنیای مرتبط باهاش اعتیاد دارند

  2. قبل از شروع هر جریانی باید به فکر عواقب آن بود عملی که انجام نشد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا