نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شیمی داروها تغییر می‌کند

به گزارش ایسنا ، سنتز موادآلی یک اصل حیاتی برای ساخت نسل جدید داروهای شیمیایی است. در این روش‌ها اولویت با مولکول‌هایی بر پایه کربن است که کارایی زیستی لازم را برای دارورسانی به اجزای مختلف بدن را دارند.

 

محققان در تحقیقی نوین موفق به کشف واکنشی شدند که در آن مواد پایه‌ای ساده مانند کربن می‌توانند تبدیل به شبکه‌ای پیچیده از مولکول‌هایی به نام دکالین‌ها شوند؛ دکالین‌ها مولکول‌هایی با دو حلقه شش ضلعی کربنی هستند

 

به عقیده محققان این روش به دلیل این‌که تهیه برخی مواد را در آزمایشگاه آسان می‌کند و می‌توان اتصالات کربن با فلزها بر پایه کربنی را نیز شکل دهد، اهمیت بسیاری دارد.

 

این یافته‌ها بر توسعه یکی از پیچیده‌ترین واکنش‌ها دنیای شیمی استوار هستند که اتم‌ها در یک حلقه به فلزها متصل می‌شوند و محققان درصدد هستند با استفاده از این تحقیقات، تجمع ساختارهای آلی را تحت کنترل در بیاورند.

 

اما این یافته‌ها چرا اینقدر ارزشمند هست؟ هم‌اکنون در ساخت داروها و درمان بیماری‌ها اولویت با ساخت ترکیباتی است که سلول خاصی را هدف می‌گیرند و یا حامل مواد خاص برای سلول‌ها در منطقه‌ای ویژه از بدن هستند که البته از یافته‌های این تحقیق می‌توان برای ساخت مسیرها سنتتیک ویژه به منظور تحویل مواد خاص استفاده کرد و تحولی نوین در صنعت ساخت داروها شکل خواهد گرفت.

 

نتایج کامل این تحقیقات در مجله Journal of the American Chemical Society قابل مشاهده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل