سلامت انسان در محاصره نورهای مصنوعی

نورهای مصنوعی به‌ویژه روشنایی معابر، به کاهش جرائم در هنگام تاریکی شب، افزایش میزان فعالیت‌های شبانگاهی مانند خرید کردن و انجام فعالیت‌های ورزشی کمک کرده‌اند؛ اما این نورهای مصنوعی چه خطراتی برای سلامتی انسان ایجاد می‌کنند؟

تأثیر مخرب نورهای مصنوعی بر سلامت انسان

استیون لاکلی، عصب‌شناس بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون (آمریکا) تأکید می‌کند: نورهای مصنوعی باعث می‌شود تا چرخه طبیعی تاریکی را نادیده بگیریم. شاید بتوانیم با استفاده از نورهای مصنوعی در تاریکی شب کار یا ورزش کنیم، اما فیزیولوژی بدن از این مسئله رنج می‌برد، زیرا هر نوع نوری پس از غروب خورشید، (برای بدن) غیرطبیعی است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که استفاده طولانی‌مدت از لامپ‌های مختلف ازجمله لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED)، نور ساطع شده از صفحه نمایش تلویزیون، رایانه، تلفن همراه و تبلت، روشنایی معابر، چراغ خودروها، با بروز بیماری‌های مدرن از جمله چاقی، دیابت و انواع سرطان در ارتباط هستند.

آژانس Public Health England با انتشار اطلاعیه‌ای، درباره خطرهای مرتبط با نسل جدید لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) شامل بروز اختلال در خواب و آسیب‌دیدگی شبکیه چشم هشدار داد. درعین‌حال، استفاده از این نوع لامپ‌ها در چراغ خودرو می‌تواند برای رانندگی سالمندان مشکل‌ساز باشد.

معضل آلودگی نوری

پروفسور ریچارد استیونسن، اپیدمیولوژیست سرطان در دانشگاه کانکتیکات (آمریکا) معتقد است که آلودگی نوری ناشی از لامپ‌های منازل و فروشگاه‌ها، روشنایی معابر، چراغ خودروها می‌توانند تأثیرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشند و نورهای مصنوعی با بروز سرطان پستان، چاقی، دیابت و افسردگی در ارتباط هستند.  

نتایج یک مطالعه که سال 2016 در مجله Sleep منتشر شد، نشان می‌دهد که افراد ساکن در مناطق با سطوح بالای آلودگی نوری، دیرتر به خواب می‌روند، کیفیت خواب پایین‌تری داشته و مدت‌زمان کمتری می‌خوابند.

مطالعات حیوانی نیز نشان می‌دهند، قرار گرفتن در معرض نور کم در هنگام شب – مانند نور ساطع‌شده از روشنایی معابر به داخل اتاق خواب – می‌تواند فعالیت‌های ژن‌های تنظیم‌کننده ساعت بدن را مختل کند. ساعت بیولوژیکی بدن وظایف مختلفی از کنترل متابولیسم تا سطح هوشیاری و سیستم ایمنی را بر عهده دارد.

کارشناسان توصیه می‌کنند که به‌جای استفاده از لامپ‌های استاندارد نور سرد، از لامپ‌های حبابی با نور سفید گرم‌تر در منازل استفاده شود. همچنین برای روشنایی معابر باید از لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) قابل تنظیم استفاده و در اطراف آنها محافظ نصب شود تا میزان نور ساطع‌شده به داخل منازل کاهش پیدا کند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: dailymail / telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا