نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با روحیه ای مضاعف، فعالیت در سال جدید را آغاز کنید

با پایان یافتن تعطیلات سال نو، مدارس، دانشگاه ها، شرکت ها و سازمان های مختلف، از فردا (سه شنبه) فعالیت جدی خود را از سر خواهند گرفت.

تعطیلات سال نو، فرصت مناسبی برای استراحت، گردش، مسافرت و حضور بیشتر در جمع اعضای خانواده و دوستان است. در ادامه قصد داریم برخی از تأثیرات و فواید مثبت تعطیلات را بر سلامت جسمی و روحی افراد مورد بررسی قرار دهیم.

دید و بازدیدهای عید

حضور در جمع فامیل، دوستان و آشنایان، علاوه بر کمک به حفظ پیوندهای خانوادگی، تأثیر بسزایی در سلامت روحی افراد دارد.

در عصر فناوری اطلاعات که بیشتر ارتباطات از طریق تماس تلفنی، اینترنتی یا شبکه های اجتماعی صورت می گیرد، دید و بازدیدهای عید (ملاقات چهره به چهره)، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش داده و به کودکان نیز در برقراری روابط اجتماعی با گروه همسالان و حتی بزرگترها کمک می کند.

در دین اسلام هم تأکید زیادی به برقراری و حفظ پیوندهای خانوادگی شده است. از رابطه با اقوام و خویشاوندان تحت عنوان "صله رحم" یاد شده است که زیباترین شکل ارتباطات انسانی و تکمیل کننده بعد عاطفی وجود انسان است. تأمین نیازهای عاطفی علاوه بر کمک به رشد شناختی و اخلاقی، به ارتقاء سلامت روان افراد منجر می شود.

تقویت سلامت عمومی و سیستم ایمنی بدن

مطالعه صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می دهد که تعطیلات، با فواید و تأثیرات جسمی و روحی همراه است و این تأثیرات مثبت، دست کم تا یک ماه پس از بازگشت از تعطیلات (سال نو – تابستانی) ادامه دارد.

پژوهشگران مدرسه پزشکی ایکان (Icahn) در دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه هاروارد (آمریکا) در تحقیقات خود دریافتند که تعطیلات 6 روزه باعث تغییرات ژنتیکی می شود که منجر به کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش سطوح پروتئین های مرتبط با افسردگی و زوال عقل می شود.  

دکتر الیسا اپل (Elissa Epel) استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه گو و نویسنده اول این مطالعه تأکید کرد: تغییرات عمده در بیان ژنی ناشی از دور شدن از مشغله روزمره زندگی و حضور در محیط های آرامش بخش، از مهمترین نتایجی بود که در این مطالعه به دست آمد.

اپل افزود: همه افراد و گروه های سنی از تأثیرات قابل توجه تعطیلات سود می برند و این تأثیرات مثبت (بر سلامت جسم و روح) تا یک ماه بعد از بازگشت از تعطیلات همچنان ادامه دارد.

بهبود سلامت روان

نتایج مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه ویسکانسین (آمریکا) نشان داد، تعطیلات تأثیر مستقیمی بر بهبود سلامت روان افراد دارد و خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب، احساس خستگی و ضعف یا نارضایتی از زندگی زناشویی در بین افرادی که از فرصت تعطیلات به درستی استفاده می کنند، کمتر از سایر افراد است.

البته محققان تأکید می کنند که طول مدت تعطیلات (چند روز یا چند هفته)، الزاما تأثیر قابل توجهی بر حس خوشایند ناشی از حضور در تعطیلات ندارد.

چگونه پس از تعطیلات، خود را برای کار آماده کنیم؟

شاید بازگشت به مدرسه، دانشگاه یا محل کار پس از تعطیلات چند روزه سال نو (یا تعطیلات تابستانی)، اندکی دشوار باشد، اما با انجام برخی اقدامات می توان با روحیه ای بهتر، کار و فعالیت را آغاز کرد:

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: wellesleyinstitute / telegraph / forbes

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل