نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گسترش ژن مقاوم به آنتی بیوتیک کلیستین

به لطف انجام مطالعه جدید، شواهد بیشتری از محل شروع گسترش ژن mcr-1 بدست آمده است. این ژن، به باکتری ها برای ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک کلیستین (colistin) کمک می کند.

آنتی بیوتیک کلیستین، آخرین گزینه ای است که برای مقابله با باکتری هایی مانند اشرشیا کولای (E. coli) استفاده می شود، اما ظهور ژن mcr-1 درحال بی اثر کردن این آنتی بیوتیک است.

در تحقیقات اولیه عنوان شده بود که ژن mcr-1 است بدلیل استفاده گسترده از آنتی بیوتیک کلیستین بر روی حیوانات، در مزارع خوک چین ظهور یافته و سپس در نقاط مختلف جهان گسترش یافته است. نتایج مطالعه جدید، از این ایده پشتیبانی و عنوان می کند که  شروع گسترش ژن مقاوم به آنتی بیوتیک کلیستین از اواسط سال 2005 آغاز شد.

محققان با تعیین توالی ژنوم 10 سویه باکتریایی و مقایسه آنها با داده های ژنومی موجود، موفق به شناسایی یک مجموعه داده بزرگ از توالی ژنوم مثبت 457 ژن mcr-1 شدند که از نمونه های انسانی و حیوانی از 5 قاره گرفته شده بودند.  

(رهگیری ژن mcr-1 در نقاط مختلف جهان – منبع: UCL)

این کار محققان را قادر ساخت تا به طور دقیق، محل پدید آمدن ژن mcr-1، زمان و نحوه گسترش آن در سراسر جهان را مشخص کنند.

به گفته فرانسوا بلو (Francois Balloux)، از محققان کالج دانشگاهی لندن (انگلیس) و محقق ارشد این مطالعه، سرعت گسترش ژن mcr-1 در سراسر جهان تکان دهنده است.

اکنون دانشندان قادر به رهگیری دقیق گسترش ژن mcr-1 در نقاط مختلف جهان هستند و با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل ژنتیکی این مطالعه خود را برای ظهور بعدی یک ژن مقاوم به آنتی بیوتیک آماده کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل