سایه ایستگاه فضایی چین بر سر زمین

تیانگونگ-1 (Tiangong-1) سال 2011 به فضا پرتاب شد؛ این برنامه بخشی از برنامه بلندپروازانه چین برای راه اندازی ایستگاه فضایی دائمی این کشور تا سال 2023 در مدار زمین است.

قرار بود مأموریت تیانگونگ-1 سال 2013 به پایان برسد، اما این مأموریت چندبار تمدید شد. از اواخر 2017 برخی کارشناسان اعلام کردند که این فضاپیما از کنترل خارج شده است.

طی چند هفته اخیر، موضوع ایستگاه فضایی تیانگونگ-1 در صدر اخبار علمی جهان قرار گرفته است. رهگیری موقعیت این فضاپیما نشان می دهد که تیانگونگ درحال حرکت و ورود به جو زمین است.

پیش از این، اول آوریل (12 فروردین) به عنوان زمان ورود ایستگاه فضایی 9 تنی چین به جو زمین اعلام شده بود، اما بررسی های جدید آژانس فضایی اروپا (ESA) نشان می دهد، فعالیت خورشیدی کمتر از حد انتظار بوده و درنتیجه، پیش بینی می شود که تیانگونگ-1 یکشنبه (12 فروردین) در ساعت 23:25 به وقت گرینویچ یا ساعات اولیه دوشنبه (13 فرودین) وارد جو زمین شود.

چه خطری زمین را تهدید می کند؟

از زمانی که فضاپیماها و کاوشگرها به فضا پرتاب شدند، همواره خطر برخورد آنها به زمین وجود داشت؛ اما تنها کسی که تجربه چنین برخوردی (برخورد یک شیئ فضایی) را داشته است، لوتی ویلیامز (Lottie Williams) است.

لوتی در سال 1997 در پارک اوکلاهاما (آمریکا) درحال ورزش بود که ناگهان، یک شهاب سنگ به اندازه یک قوطی نوشابه به شانه او اصابت کرده و روی زمین افتاد.

اکنون ایستگاه فضایی تیانگونگ-1 باعث نگرانی مرم جهان شده است، چراکه محل دقیق برخورد بقایای آن مشخص نیست. این فضاپیما در ابعاد یک اتوبوس به طول 10.4 متر، به طور کامل در (حرارت) جو زمین از بین نرفته و ممکن است برخی قطعات آن با زمین برخورد کند.

بقایای ایستگاه فضایی تیانگونگ-1 که بتوانند از جو عبور کرده و به سطح زمین برسند، جایی بین 43 درجه شمالی و جنوبی استوا سقوط خواهند کرد؛ بیشتر این منطقه پوشیده از اقیانوس است و تنها 3 درصد، مناطق شهری است.

آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد، احتمال اصابت بقایای تیانگونگ-1 با یک نفر، 10 میلیون برابر کمتر از خطر برخورد صاعقه است و تهدید ناشی از برخورد بقایای فضاپیما به مراتب کمتر از خطر موتورسواری یا کشیدن سیگار است!

(آخرین وضعیت حرکت تیانگونگ-1 – منبع: Satflare)

وب سایت Satflare که به صورت آنی وضعیت ماهواره ها و فضاپیماها را رهگیری می کند، پیش بینی کرده است که بقایای این فضاپیما در جنوب شرق چین و نزدیکی مرز کره شمالی سقوط خواهد کرد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: cnet / reuters / express / gizmodo

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا