نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

به تعویق افتادن مجدد پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب

ناسا برای چندمین بار، زمان پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب را به تأخیر انداخت. پیش از این عنوان شده بود که این تلسکوپ در سال 2018 به فضا پرتاب خواهد شود، اما این زمان به اوایل 2019 موکول شد.  

مقامات بلندپایه ناسا روز سه شنبه اعلام کردند که برای آماده سازی و آزمایش تلسکوپ فضایی جیمز وب که جانشین تلسکوپ فضایی هابل خواهد شد، به زمان بیشتری نیاز است. نیمه نخست سال 2020 به عنوان زمان جدید پرتاب تلسکوپ جیمز وب اعلام شده است.

توماس سوربوخن (Thomas Zurbuchen)، از محققان ناسا تأکید کرد: برای طراحی و آماده سازی این ابزار علمی بسیار پیشرفته که با هدف مطالعه سیارات در مدار ستاره های دوردست طراحی شده است، به زمان و دقت فراوانی نیاز است.

سوربوخن افزود: بروز برخی اشتباهات در زمان آماده سازی تلسکوپ، باعث کند شدن مراحل تکمیل و درنتیجه، به تأخیر افتادن زمان پرتاب شده است.

تلسکوپ فضایی هابل به طور منظم توسط فضانوردان شاتل فضایی تعمیر و نگهداری می شد؛ به عنوان مثال، یکی از آینه های هابل در سال 1990 دچار مشکل شد و فضانوردان با انجام پیاده روی فضایی در سال 1993، این مشکل را برطرف کردند.

اما تلسکوپ فضایی جیمز وب در نقطه ای در فاصله 1.6 میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت و درصورت بروز مشکل، در دسترس نخواهد بود؛ بنابراین روند آماده سازی و تکمیل تلسکوپ باید با دقت حداکثری انجام شود.

هزینه طراحی، ساخت و آماده سازی تلسکوپ فضایی جیمز وب بالغ بر 8 میلیارد دلار تخمین زده می شود. این تلسکوپ علاوه بر یک آینه 6.5 متری، دارای یک سپر خورشیدی 5 لایه به اندازه یک زمین تنیس است که امکان رصدهای مادون قرمز در دماهای بسیار سرد را فراهم می کند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل