نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آغاز دور جدید تحقیقات ناسا در مناطق یخ زده زمین

مناطق یخ زده سیاره زمین، یخ کره یا کریوسفر (cryosphere) نامیده می شود که شامل توده های یخی، صفحات یخی، دریاچه های یخ و یخ رودها هستند. تغییرات درحال پیشرفت در کریسوفر، بر زندگی تمام مردم جهان، تغییرات اقلیمی و الگوهای آب و هوایی تأثیر می گذارد.

ناسا و مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان قصد دارند ماهواره های دوقلوی GRACE-FO را به فضا پرتاب کنند. این دو ماهواره، تکمیل کننده مأموریت اصلی GRACE برای ردیابی نوسانات در میدان گرانشی زمین با هدف شناسایی تغییرات در جرم، از جمله جرم توده های یخی هستند.  

ماهواره GRACE-FO درعین حال، ذخایر آب های زیرزمینی و جریان های عمیق اقیانوسی را اندازه گیری خواهد کرد.

ناسا همچنین قصد دارد ماهواره ICESat-2 را به فضا پرتاب کند؛ در این ماهواره از ابزار لیزری بسیار پیشرفته برای اندازه گیری تغییر ارتفاع یخ ها در نقاط مختلف کره زمین استفاده و امکان مشاهده یخ ها با دقت بسیار بالاتری نسبت به قبل فراهم می شود.

اندازه گیری ضخامت دریاچه یخ و ارتفاع پوشش گیاهی، از دیگر مأموریت های ماهواره ICESat-2 است.

براساس شبیه سازی رایانه ای، سطح آب دریاها در جهان تا سال 2100 میلادی، 39 تا 120 سانتی متر بالاتر از اوایل قرن بیست و یکم خواهد بود.

ماهواره های GRACE-FO و ICESat-2 از روش های مختلف برای بررسی تغییرات صفحات عظیم یخ قطب جنوب و گرینلند و ارتباط آنها با افزایش سطح آب دریاها استفاده می کنند.

ادامه مأموریت نظارت بر یخ های قطب، گرینلند و دریاچه های یخ بوسیله هواپیما تحت عنوان Operation IceBridge که از سال 2009 آغاز شده است و مأموریت Oceans Melting Greenland – تعامل بین آب های اقیانوس و یخچال های گرینلند – از دیگر برنامه های ناسا در سال 2018 است.

این مأموریت ها در زمانی آغاز می شود که چند دهه رصد از زمین، هوا و فضا، حاکی از بروز تغییرات در صفحات یخ، دریاچه های یخ، پوشش برف و پرمافراست است.  

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: eurekalert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل