نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جدی ترین رقیب صفحات خورشیدی در راه است

نسل جدید سیستم های تولید الکتریسیته از انرژی خورشیدی که مخترعین آن اعتقاد دارند کارآمد ترین سیستم تولید انرژی در دنیا به حساب می آید در صحرای کالاهاری واقع در آفریقای جنوبی مورد آزمایش قرار گرفت.

شرکت سوئدی مجری این پروژه با در هم آمیختن تکنولوژی ماشین های جنگی و موتور ساخته شده توسط مهندسان اسکاتلندی در قرن 19 در حال نصب اولین سیستم تجاری خود در زمینه تولید برق از طریق انرژی خورشیدی است.

این سیستم که در یک روستای دور افتاده در شمال کیپ تاون قرار دارد از آیینه های بزرگی که نور خورشید را بازتاب می دهند تشکیل شده است , گفتنی است  تمام نیرو های انسانی به خدمت گرفته شده برای راه اندازی و اداره این مجموعه از بومی های این منطقه انتخاب شده اند.

این مجموعه تنها سیستم تولید انرژی از طریق نور خورشید در دنیا بوده که به صورت متمرکز کار می کند , 34% نور خورشید تابیده شده به آیینه ها به صورت مستقیم به شبکه انتقال می یابد که این میزان در مقایسه با صفحات خورشیدی استاندارد چیزی در حدود دو برابر است. صفحات خورشیدی سنتی قادر هستند تنها 23% از انرژی خورشیدی تابیده شده را به برق تبدیل نمایند.

 وظیفه جین پیر فووری، مدیر این سایت و همکارانش آزمایش کردن این سیستم در صحرای کالاهاری تحت شرایط سخت موجود در این منطقه است . آن ها پیش بینی می کنند که این سیستم رقیبی جدی برای سایر تجهیزات تولید کننده انرژی های پاک خواهد بود.

بشقاب های (دیش های) در معرض نور خورشید 100 متر قطر داشته و همراه با حرکت خورشید دوران می کنند و به این شکل در معرض بیشترین نور خورشید ممکن قرار می گیرند. آزمایش های انجام شده در موسسه IT Power انگلستان نشان می دهد که هر یک از این بشقاب ها سالانه توانایی تولید 75 تا 85 مگاوات ساعت انرژی الکتریسیته را دارد که این مقدار معادل مصرف 24 مشترک معمولی انگلیسی است , گفتنی است برای تولید همین مقدار انرژی الکتریکی از زغال سنگ, 81 متر مکعب CO2 وارد اتمسفر کره زمین خواهد شد.

پال گاچ ،مدیر گروه تحقیقاتی انرژی زمین گرمایی دانشگاه استلنبوش در بازدید های متعدد از سایت با ابراز رضایت از سیستم استفاده شده بیان نمود که تکنولوژی استفاده شده در این مجموعه سال ها در نیروی دریایی کارایی خوبی داشته و پیش بینی می شود محققان به اهداف مورد نظر خود در زمینه تولید انرژی از طریق این سیستم دست پیدا کنند. وی افزود: از نکاتی که مدیران این مجموعه باید به آن توجه کنند قابل رقابت بودن قیمت تمام شده انرژی تولیدی از این طریق با سایر روش های تولید انرژی الکتریسیته است.

یکی از بزرگ ترین چالش هایی که محققان در راه تجاری سازی این شیوه تولید انرژی با آن رو به رو بودند توجیه کردن این تکنولوژی برای مجموعه سرمایه گذاران به ویژه بانک ها که بزرگ ترین اعضای این مجموعه هستند بود. گفتنی است هم اکنون این پروژه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجرا شدن است و بانک ها سهم چندانی در راه اندازی و اداره این مجموعه ندارند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل