نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اکوسیستم های کربن آبی و تهدیدات پیش رو

مانگروها و سایر زیستگاه های ساحلی، برای آب و هوای زمین حیاتی هستند و میزان ذخیره کربن در این اکوسیستم های کربن آبی 40 برابر سریع تر از جنگل ها است.

اما فعالیت های بشر از جمله سوزاندن سوخت های فسیلی و توسعه ساحلی باعث شده که نیمی از این اکوسیستم های کربن آبی طی از بین بروند.

کربن آبی چیست؟

اکوسیستم ساحلی کربن آبی مانند مانگرو (mangrove)، مراتع علف دریایی (seagrass meadows)، تالاب های جزر و مدی (tidal wetlands) به دلیل موقعیت آنها در مرز بین خشکی و دریا به این نام شناخته می شود.

توانایی بی نظیر اکوسیستم ساحلی کربن آبی در گرفتن دی اکسید کربن از جو و ذخیره سازی آن درون خود، همواره مورد توجه دانشمندان بوده است. این فرآیند ترسیب کربن (carbon sequestration) نامیده می شود.

درحالیکه نمی توان از نقش مهم سیستم های کربن سبز شامل درختان و جنگل ها چشم پوشی کرد، با این حال، قدرت ذخیره سازی کربن آنها کمتر از اکوسیستم های کربن آبی است.

به گفته دانشمندان، جنگل ها نقش مهمی در ترسیب کربن ایفا می کنند، اما توانایی آنها در ذخیره کربن بستگی به طول عمر درختان دارد که حدود 100 سال است و مجددا، دی اکسید کربن به جو بازمی گردد. اما اکوسیستم های کربن آبی قادر به ذخیره سازی کربن به مدت طولانی تر – هزاران سال – و سریع تر از جنگل ها – 40 برابر سریع تر – هستند.

با این حال، توجه ویژه ای به اکوسیستم های کربن آبی نمی شود. تخمین زده می شود که به دلیل فعالیت های بشر، حدود نیمی از اکوسیستم های کربن آبی جهان ناپدید شده اند. به عنوان مثال، از ابتدای قرن بیست و یکم، مراتع علف دریایی هر ساله به میزان یک درصد کاهش یافته اند.

توجه به اهمیت اکوسیستم ساحلی کربن آبی

یکی از طرح هایی که با هدف جلب توجه نسبت به اهمیت اکوسیستم های کربن آبی درحال انجام است، پروژه قرار دادن چای کیسه ای (tea bags) درون خاک این اکوسیستم ها برای بررسی میزان ذخیره کربن است.

(قرار دادن چای کیسه درون خاک اکوسیستم کربن آبی – تصویر: Deakin University)

این طرح به سرپرستی پیتر مک رایدی (Peter Macreadie)، اکولوژیست دریایی در دانشگاه دیکین (استرالیا) و با همکاری تعدادی شهروند- دانشمند (Citizen Scientist) انجام می شود.

برگ های چای درون کیسه ها، گزینه خوبی برای بررسی میزان ذخیره کربن هستند. پس از گذشت چند ماه، دانشمندان از طریق بررسی دقیق برگ ها، میزان کربن ذخیره شده را تعیین می کنند.

این پروژه می تواند توانایی اکوسیستم های کربن آبی مختلف در ذخیره سازی کربن را مشخص کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: abc

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل