نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فناوری به مبارزه با قطع غیرقانونی درختان می‌رود

دانشمندان سال‌ها است که نسبت به قطع غیرقانونی وبی رویه درختان جنگل هشدار داده‌اند ولی کمتر راه  و روشی توانسته است تا جلوی فعالیت هیزم‌شکنان غیرقانونی را بگیرد. با این حال سال پیش یک طرح ویژه بر پایه فناوری اطلاعات ارائه شد که امروزه می‌توان شاهد عملیاتی شدن آن بوده و به کمک آن جلوی قطع غیرقانونی درختان را گرفت.

این روش در حقیقت شامل استفاده از یک سیستم هوشمند برای تشخیص صدای قطع درختان است. بر اساس این سیستم، تلفن‌های همراه هوشمندی در درختان کاشته می‌شوند که به حسگرهای صوتی ویژه‌ای مجهز هستند. این حسگرها به سیستم هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی متصل هستند که می‌تواند با تحلیل کردن صدا، شرایط محیطی را تشخیص بدهد.

نتیجه به‌دست‌آمده از این موضوع هم این است که این سیستم می‌تواند صدای قطع شدن درختان را تشخیص داده و سیگنال‌های موردنیاز را به مراکز از پیش تعیین شده ارسال کند.در این شرایط می‌توان درک کرد که آبا قطع درختان در این منطقه با مجوز همراه است یا خیر و در صورت قطعی غیرقانونی، نیروهای امدادی و قانونی به‌سرعت به منطقه اعمال فعالیت غیرمجاز  خواهند رفت.

این پروژه در جنگل آمازون پیاده‌سازی شده است و به کمک آن قرار است تا یکی از منابع اصلی درختان جهان با حفاظت بهتری روبرو باشد. بشر باید پیش از آن‌که بیش‌ازحد دیر شود، برای نجات زمین اقدام کرد.

منبع: digitaltrends

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل