نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش امنیت و مدیریت جاده‌ها با کمک فناوری‌های روز

نگهداری و مدیریت شبکه شریانی کشور سالانه نیازمند 80 هزار میلیارد ریال اعتبار است که تامین این اعتبار نیاز به بودجه پایدار دارد. سالانه 550 میلیون تن کالا و 900 میلیون مسافر از طریق شبکه شریانی کشور جابه جا می شود.

از 210 هزار کیلومتر راه موجود در کشور بیش از 34 هزار کیلومتر آن محورهای شریانی هستند و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در صدد است برای افزایش ایمنی و کاهش تلفات و حوادث رانندگی در راه های کشور، تا پایان سال آینده برنامه نصب یک هزار و 880 دوربین کنترل سرعت را نهایی کند.

وسعت شبکه راه‌ها و هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری راه‌ها از یک طرف و وجود عوامل گوناگون و آمار و اطلاعات بسیار تاثیرگذار و فراوان در ارتباط با مدیریت روسازی و پیچیدگی تحلیل آنها، مدیران را در سطح دنیا به استفاده از یک سیستم فناوری های نو ترغیب کرده است.

هم اکنون نصب تابلوهای الکترونیکی، صدور گواهینامه‌های الکترونیکی و بررسی الکترونیکی جرایم و…. تا حدودی موجب امنیت جاده‌ها شده است.

کنترل راه‌های کشور با پهپاد

امروزه، هنگام رانندگی، وسایلی را در اختیار داریم که با چند اشاره انگشت، به ما امکان برقراری ارتباط در سراسر جهان، هدایت در ترافیک سنگین و مسیریابی در مسیرهای نا آشنا را می دهند. در عین حال می توان از میان انبوهی از سرگرمی ها، اعم از موسیقی، برنامه های رادیویی، تلویزیونی یا رسانه های اجتماعی، گزینه مورد علاقه خود را در حین رانندگی انتخاب کرد.

استفاده از پهپادها به منظور کنترل امنیت جاده ها از دیگر فناوری هایی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز قصد توسعه بیشتر آن در جاده ها را دارد.

فرامرز مداح، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از پرواز نخستین پهپاد‌های راهداری بر جاده‌های هراز­ و اتوبان قم خبر داد و با اشاره به اینکه تعداد این پهپاد‌ها امسال افزایش خواهد یافت، افزود: تصاویر ارسالی از این پهپاد‌ها به مرکز کنترل سازمان راهداری و از آنجا به مراکز پلیس ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به حرکت ۴ تا ۵ کیلومتری پهپاد‌ها در مسیر تعیین‌شده گفت: باید استان‌های بزرگ که دارای تردد بیشتر و ترافیک سنگین‌تر هستند به این پهپاد‌ها مجهز شوند.

عبدالهاشم حسن نیا در مرکز مدیریت راه های کشور نیز در این زمینه گفت: از این پهبادها برای فیلم برداری آنی در محورهایی که دوربین ها از کار بیفتد یا جایی که دوربین نباشد استفاده می شود.

وی افزود: این پهبادها چرخش 360 درجه دارد و در همه محورهای ترافیکی و کوهستانی که امکان برقراری ارتباط زمینی نباشد از پهباد استفاده خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: این برنامه در خروجی و ورودی استان های تهران، البرز، مازندران ، گیلان و قم امسال اجرایی خواهد شد. صدا و تصویر دارد. 

افزایش عمر جاده ها با کمک علم نانو

ترکیبات آسفالت متداول قابلیت استفاده برای همه جاده‌ها را ندارند. ازاین‌رو، آسفالت مورد استفاده در جاده‌های پرترافیک و همچنین مناطق سردسیر و گرم‌سیر نیازمند دارا بودن خصوصیات ویژه‌ای است. فناوری نانو می‌تواند تا حدود زیادی به فراهم آمدن این خصوصیات ویژه کمک کند.

مصطفی صادق نژاد، مجری این طرح در این خصوص گفت: آسفالت‌های متداول مورد استفاده در داخل کشور برای تمامی راه‌ها قابلیت استفاده ندارند و مسیرهای مهم که ترافیک بیشتری دارند و مسیرهایی که در مناطق با آب‌وهوای خیلی گرم و خیلی سرد قرار می‌گیرند نیاز به آسفالت‌هایی با مقاومت بالاتری دارند.

وی ادامه داد: بااین‌حال، هم‌اکنون برای تمامی شرایط فوق، آسفالت‌های یکسانی استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر در کشورهایی نظیر آلمان و آمریکا آسفالت‌های با استخوان‌بندی درشت‌دانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، که با توجه به ساختار آن‌ها، استفاده از یک نوع افزودنی در ترکیب آن‌ها لازم است. در طرح حاضر استفاده از دو نوع نانو ذره به‌عنوان افزودنی این نوع آسفالت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این طرح از دو نوع نانوذره اکسید سیلیس و اکسید تیتانیم برای بهینه‌سازی خواص آسفالت استفاده کردیم، افزود: حضور این نانوذرات موجب خواهد شد تا ضخامت آسفالت مورد نیاز برای روسازی کاهش یافته و متعاقب آن هزینه‌های مربوطه نیز کاهش ‌یابد. همچنین ترکیب آسفالت حاوی نانوذرات عمر بیشتری نسبت به آسفالت‌های معمولی از خود بروز می‌دهد بنابراین فواصل دوره‌های تعمیر و بازسازی آن‌ها نیز طولانی‌تر خواهد بود.

صادق نژاد در رابطه با مکانیسم اثر نانوذرات بر خواص مخلوط نهایی آسفالت گفت: هنگامی‌که ذرات تا مقیاس نانو کوچک شوند، انرژی سطحی آن‌ها و متعاقب آن واکنش‌پذیری آن‌ها فوق‌العاده بالا می‌رود. بنابراین وقتی در ترکیب آسفالت قرار می‌گیرند فعل‌وانفعالات فیزیکی و شیمیایی بسیار زیادی بین قیر و نانومواد صورت می‌گیرد و این موضوع موجب می‌شود استحکام محصول نهایی به‌مراتب بالاتر از حالتی باشد که از نانوذرات استفاده نمی‌شود.

این محقق مراحل انجام این طرح را بدین‌صورت توضیح داد: در این طرح ابتدا قیرهای معمولی و قیرهای اصلاح‌شده با نانومواد تحت آزمون‌های فیزیکی و رئولوژیک نظیر درجه نفوذ، ویسکوزیته و نقطه نرمی، رئومتر برش دینامیکی و رئومتر تیرچه خمشی قرار گرفتند. پس از گذراندن این آزمون‌ها، نمونه‌های آسفالت حاوی قیرهای معمولی و قیرهای اصلاح‌شده با درصدهای مختلفی از نانوذرات اکسید تیتانیم و اکسید سیلیس ساخته شده و آزمون‌های شیار شدگی جای چرخ، مدول سفتی، خستگی و حساسیت رطوبتی بر روی هر دو دسته نمونه‌ها انجام گرفت.

وی عنوان کرد: اضافه کردن ۱.۲ درصد نانوذرات اکسید سیلیس و ۰.۹ درصد نانوذرات اکسید تیتانیم می تواند در دماهای پایین، متوسط و بالا عملکرد قیر را بهبود بخشد. همچنین مدول سفتی آسفالت نیز پس از افزودن این مقادیر به میزان ۶۴ و ۵۰ درصد بهبود یافته است. علاوه عمر این آسفالت ها نیز پس افزودن ۱.۲ درصد نانوذرات اکسید سیلیس و ۰.۹ درصد نانوذرات اکسید تیتانیم بترتیب حدودا ۶۲ درصد و ۳۶درصد بهبود یافته است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل