نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف آنتی‌بیوتیکی جدید و بسیار قوی

یک آنتی‌بیوتیک جدید باقابلیت نابودی و کشتن ابر باکتری‌های مقاوم به‌تازگی توسط پژوهشگران به‌طور موفقیت‌آمیزی آزمایش شد. این آنتی‌بیوتیک به‌گونه‌ای مؤثر می‌تواند انواع عفونت‌ها را درمان کرده و نخستین آنتی‌بیوتیک مؤثری است که طی ۳۰ سال گذشته کشف‌شده است. این دارو توسط تیمی از پژوهشگران هندی الاصل کشف و ارائه شده است.

این آنتی‌بیوتیک به‌گونه‌ای مؤثر می‌تواند انواع عفونت‌ها را درمان کرده و نخستین آنتی‌بیوتیک مؤثری است که طی ۳۰ سال گذشته کشف‌شده است. این دارو توسط تیمی از پژوهشگران هندی الاصل کشف و ارائه شده است.

در این تحقیقات، دانشمندان با موفقیت یک فرم ساده و سنتز شده از تیکسوباکتین (synthesised form of “teixobactin) ایجاد کردند که یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که قادر به کشتن سوپر باکتری‌ها است که توسط دانشمندان آمریکایی در نمونه‌های خاکی در سال ۲۰۱۵ کشف‌شده است.

تیکسوباکتین  همچنین به‌عنوان یک تغییردهنده شرایط در مبارزه با بیماری‌های ضد باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک مانند MRSA و VRE اعلام شد. تیمی از دانشگاه لینکلن در بریتانیا، یک مجموعه از نسخه‌های مصنوعی تیکسوباتین را با جایگزینی اسیدهای کلیدی آمینو در نقاط خاصی از ساختار آنتی‌بیوتیک ایجاد کرد تا بازسازی آن آسان‌تر شود.  پس‌ازاین نسخه‌های مصنوعی ساده نشان داده شد که دارویی بسیار قوی در مقابل باکتری‌ها بوده و نتایج آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها به‌خوبی نشانگر قدرت این دارو بود.

ایشوار سینگ (Ishwar Singh) از اعضای ارشد این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر  مدرسه داروسازی لینکلن  درباره داروی فوق گفت: این نسخه‌های مصنوعی ساده از داروی آزمایش‌شده را می‌توان یک جهش کوانتومی در توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید دانست که ما را به تحقق بخشیدن به توان بالقوه تیکسوباتین های ساده‌تر نزدیک می‌کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد این دارو علاوه بر پاک کردن عفونت، شدت آن را نیز به حداقل می‌رساند که مشابه آن  تاکنون در مورد آنتی‌بیوتیک بالینی مورداستفاده قرار نگرفته است. مطالعات مقدماتی نشان می‌دهد که پپتید اصلاح‌شده (modified peptide) باعث کاهش بار باکتریایی و همچنین شدت بیماری می‌شود.

سینگ در ادامه توضیحات خود افزود: مقدار قابل‌توجهی از کار مطالعه و تحقیق  در توسعه تیکسوباتکین به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک درمانی برای استفاده انسانی باقی‌مانده است. احتمالاً ما حدود شش تا ده سال تا تجویز این دارو توسط پزشکان فاصله‌داریم اما این‌یک قدم واقعی در جهت درست محسوب شده و ما را نسبت به آینده امیدوار می‌کند. 

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی شیمی داروئی  Journal of Medicinal Chemistry منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل