به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر محمدصادق بیجندی درباره اولویتها و برنامههای این سازمان اظهار کرد: ما در سه حوزه توانمندسازی و اشتغال، پارکها و مراکز رشد و تجاریسازی و حوزه شرکتها و موسسات فعالیت داریم و برای هریک از اینها برنامههای خاصی را تدوین کردهایم.
وی ادامه داد: در حوزه شرکتها و موسسات، برنامههای ما شامل سر و سامان دادن به شرکتهایی که از قبل بودهاند و همچنین تهیه یک برنامه و فرایند برای ایجاد شرکتهای جدید است.
معاون جهاد دانشگاهی افزود: ما باید به دنبال ایجاد شرکت برای فناوریهای به بلوغ رسیده "هایتک" در جهاد دانشگاهی باشیم نه اینکه برای هر نوع فناوری شرکت ایجاد کنیم. اگر برای فناوریهای به بلوغ رسیدهای که "هایتک" هستند و در لبه و مرز دانش حرکت میکنند، شرکت ایجاد شود خیلی خوب است. در مورد سایر فناوریها معتقد هستیم که یا دانش فنیشان به فروش رود و یا بهره مالکانه آنها اجاره داده شود.
رئیس سازمان تجاریسازی اشتغال و فناوری دانش آموختگان جهاد دانشگاهی درباره برنامههای این سازمان در حوزه پارکها و مراکز رشد، گفت: کیفی سازی و توانمند کردن افرادی که در پارکها و مراکز رشد ما هستند، در برنامههای ما قرار دارد. زیرا معتقدیم باید به مسائل اتصال به بازار، فروش، پایداری در بازار و همکاری با سایر شرکتهای مشابه این پارکها و مراکز رشد توجه شود. بنابراین توجه به این مسائل یکی از برنامههای جدی ما در این حوزه است.
وی افزود: علاوه بر اینها برنامه جدیدی داریم به نام "مراکز نوآوری و شکوفایی" که این مراکز نوآوری و شکوفایی یک نوع پیش شتابدهنده هستند و آنها را با حداقل امکاناتی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی راهاندازی میکنیم، اما به افراد فعال در این مراکز خدمات مالی داده نمیشود. بلکه به آنها خدمات مشاورهای، حقوقی و بازرگانی ارائه میشود تا توانمند شوند و سرعت و کیفیت فرایند تبدیل شدنشان به یک شرکت موفق، با قابلیت و پایدار، بیشتر شود.
اجرای 3 طرح ملی در حوزه توانمندسازی و اشتغال
بیجندی درباره برنامههای این سازمان در حوزه توانمندسازی و اشتغال، اظهار کرد: ما در حال پیش بردن سه طرح ملی در کشور هستیم. یک طرح ملی بحث بررسی و آسیب شناسی 20 رشته تحصیلی است، طرح دیگر تدوین نظام جامع هدایت شغلی است که در یکی از دانشگاههای کشور در مرحله پایلوت است که امیدواریم تا خردادماه یا تیرماه سال 97 نهایی شود و نتیجهاش به دستگاههای ذی ربط ابلاغ شود.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم این طرح را در دانشگاههای دیگر کشور نیز اجرا کنیم، زیرا تا به حال چنین فرایند و نظامی تدوین نشده است.
معاون جهاد دانشگاهی در مورد بررسی و آسیبشناسی 20 رشته تحصیلی، خاطرنشان کرد: ما آمار و اطلاعات کشور در این زمینه را بررسی کردیم، اگر چه این بررسی بسیار سخت بود و به نظر میرسید هر منبعی یک نوع آمار داشته باشد. اما به هرحال طبق آمارها بررسی کردیم تا بفهمیم کدام رشتهها بیشترین دانشجو و بیشترین متقاضی را دارند و از سوی دیگر وضعیت تقاضا برای وجود هر رشته نیز چگونه است. سپس این رشتهها را در گروههای مختلف احصا کردیم.
رئیس سازمان تجاریسازی اشتغال و فناوری دانشآموختگان جهاد دانشگاهی اضافه کرد: مثلا در گروه کشاورزی یکسری رشتهها، در گروههای فنی و مهندسی یکسری رشتهها و در گروه هنر نیز یکسری از رشتهها احصا شد و ما در حال بررسی این رشتهها هستیم تا بفهمیم چه آسیبهایی در این رشتهها وجود دارد؛ خصوصا در حوزه برنامهریزی درسی. زیرا معتقدیم برنامهریزی درسی یکی از خلاءهای بسیار جدی ما در بحث اشتغال دانشآموختگان است. یعنی فرضا دانشجویان در بعضی رشتهها درسی را میخوانند که جامعه و صنعت با آن رشته ارتباط زیادی برقرار نکرده است، زیرا یا جامعه و صنعت از رشته جلوتر است و یا دانشگاه و رشته از صنعت جلوتر است. متاسفانه خیلی از اوقات دانشگاههای ما از فناوریهای روز جامعه عقب هستند. این طرح اوایل سال 95 شروع شده و امیدواریم نتایج آن تا قبل از تیر ماه 97 نهایی شود.
بیجندی در پایان درباره طرح سوم ملی این سازمان، اظهار کرد: طرح ملی دیگر نیز بحث الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی است که با پیشنهاد جهاد دانشگاهی به وزارت کار و تصویب وزارت کار در ستاد مشاغل خانگی، این طرح شکل گرفته و در حال حاضر در هشت استان کشور در مرحله پایلوت است. طرح ایجاد اشتغال، طرحی کاملا نو و بر پایه آموزش، پژوهش و مشاوره و از همه مهمتر متصل به بازار است؛ یعنی از ابتدا تا انتهای راه در کنار فرد متقاضی هستیم.
No tags for this post.