تولید زباله و پسماند کمتر با کمک شبکه های اجتماعی

در این میان از دید بسیاری از کارشناسان، بحث فرهنگ سازی و فرهنگ آفرینی در حوزه مدیریت تولید زباله اهمیت دارد و به طبع آن این فرهنگ سازی می بایست با آموزش و اطلاع رسانی عمومی همراه باشد. این آموزش عمومی نیز می تواند با استفاده از زیرساخت های شبکه های اجتماعی و همراه ساختن آحاد مردم جامعه اتفاق بیافتد و هدف این باشد که همه مردم به این باور برسند که می توانند با مدیریت درست در تهیه ی مایحتاج روزمره زندگی، از تولید زباله بیشتر جلوگیری کنند.

داستان چالش بی زباله از جایی آغاز می شود که هر کسی راهکاری را برای تولید زباله کمتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارد و در انتهای آن از دوستان خود دعوت می کند تا آن ها هم در این چالش شرکت کنند.

دکتر کاوه مدنی از معاونین سازمان حفاظت محیط زیست و مبتکر چالش بی زباله است. تعریف او از این چالش، فراهم کردن یک راهکار ساده است. راهکاری که توجه مردم را به موضوع تولید زباله و مدیریت پسماند جلب کند.

میترا حجار، شهیندخت مولاوردی، طیبه سیاوشی و پژمان جمشیدی نخستین افرادی بودند که از سوی دکتر کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط زیست به این چالش دعوت شدند.

وزیر ارتباطات به چالش بی زباله پیوست

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز به چالش بی زباله پیوست.

وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از پیوستن به چالش #بی_زباله خبر داد و نوشت: روز گذشته همکار خوبم جناب آقای دکتر بطحایی، اینجانب را به پیوستن به چالش #بی_زباله دعوت کردند. ضمن تشکر از ایشان برای اهتمام و توجه به محیط زیست و دعوتشان، بنده نیز با قول پیگیری دو موضوع به این چالش میپیوندم.

جهرمی با اعلام خبر پیوستن به چالش بی زباله، از محدودکردن استفاده از ظروف یکبارمصرف غیرضروری در وزارت ارتباطات خبر داد.

وزیر ارتباطات افزود: اول محدود کردن استفاده از ظروف یکبارمصرف غیر ضرور در وزارت ارتباطات و دوم کمک و پیگیری شرایط دفن زباله کرج که با توجه به مسوولیت اینجانب در مجمع عمومی شرکت فرودگاهی پیام و نیز مسوولیت در ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز در کنار فرودگاه پیام انجام میشود.

وی تاکید کرد: همچنین برای تداوم این امر خداپسندانه، حضرت آیت الله آل هاشم، امام جمعه مردمی و محبوب شهر تبریز، دکتر محمدرضا عارف، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات، پرویز پرستویی، بازیگر خوب سینمای ایران و احمدرضا عابدزاده، دروازهبان اسبق و خوب تیم ملی فوتبال ایران را به ادامه ترویج این کار خوب دعوت میکنم.

استقبال از کمپین بی زباله

کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از حمایت اعضای کارگروه مدیریت پسماند استان تهران از کمپین بی زباله با شعار از خودمان شروع کنیم خبر داده و در خصوص این کمپین گفته است: با توجه به اینکه ایام نوروز و روز طبیعت و در نتیجه تولید پسماند بیشتر و فشار بر طبیعت را در پیش خواهیم داشت، اهمیت موضوع بسیار بالا و طبیعت هم بسیار شکننده است و همین جا اعلام میکنم ضمن اینکه خود من از امروز به کمپین و چالش بی زباله می پیوندم از همه دوستان انتظار دارم که به کمپین بی زباله بپیوندند.

وی افزوده است: در استان تهران خوشبختانه حساسیت به موضوع پسماند و زباله بسیار بالاست و قطعا مسوولان به فکر پاکیزگی طبیعت هستند و این کمپین به نتایج خوبی خواهد رسید. بر اساس حمایت اعضا مقرر شد همکاری لازم با اجرای این طرح توسط دستگاههای عضو کارگروه مدیریت پسماند استان صورت گیرد.

سید ابوالقاسم موسوی، سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه گفته است: درباره طرح بی زباله آنچه که در حوزه آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست برنامهریزی کردهایم این است که چه کارهایی باید انجام شود و نقش هر یک از متولیان مشخصا در حوزه پسماند چیست و آنچه را که به کمک ادارات حفاظت محیط زیست استانها و کارشناسان به آن رسیدیم این است که برنامهای تهیه شود که اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه در طرح کمپین بی زباله هدف این بود که تا قبل از اینکه به نوروز برسیم اتفاقاتی در جامعه بیفتد تا در خصوص زباله حساسیت در جامعه ایجاد شود،اظهار کرده است: اهمیت آلایندهای مانند زباله باید مشخص شود. متولیان این امر و میزان آسیبی که این آلاینده به سلامت مردم و محیط زیست می زند نیز لازم است مشخص شود.

موسوی با بیان اینکه دو ماه روی این موضوع کار کردیم و برنامههای زیادی تدوین شد، افزوده است: در طرح بیزباله برای اداره های حفاظت محیط زیست استانها ۳۰۰۰ فعالیت و ۸۰۰۰ رخداد تنظیم شده و در حال حاضر در کشور در حال انجام است.

سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داده است: اگر مردم آگاهی لازم را در این خصوص پیدا نکنند و ورود به این موضوع نداشته باشند هر آنچه را که ما به عنوان دستگاه دولتی انجام دهیم به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید.

موسوی  با اشاره به اینکه امروز بحث ما بیزباله است و با این کار سعی داریم جامعه را متوجه این موضوع کنیم و آگاهی در این خصوص افزایش یابد تا اتفاقات خوبی رقم بخورد، گفته است: اعضای کارگروه مدیریت پسماند استان تهران با جدیت به این کمپین بپیوندند تا به خودمان، زندگی و آینده فرزندانمان کمک کنیم. ما امروز با کمپین بی زباله با شعار از خودمان شروع کنیم کار را آغاز کردهایم و در ادامه قطعا به موضوعات آب و آلودگی هوا نیز خواهیم پرداخت و امیدوارم بتوانیم کاری ارزشمند با کمک همه مردم انجام دهیم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا