نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امید به درمان نابینایی افزایش یافت

ماکولا، قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی مورد نیاز است. در بیماری دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) یا تباهی لکه زرد، به تدریج دید مرکزی از بین رفته و فرد در خواندن، نوشتن، رانندگی یا حتی تشخیص چهره ها با مشکل مواجه می شود.

دژنراسوین ماکولا، یکی از شایع ‌ترین علل نابینایی در افراد مسن محسوب می شود، اما تاکنون راهی برای درمان این بیماری کشف نشده است و تنها می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

استفاده از سلول های بنیادی بر روی مناطق آسیب دیده چشم می تواند دید مرکزی فرد را برای خواندن و تشخیص چهره ها بازگرداند. از این روش درمانی انقلابی بر روی دو بیمار انگلیسی مبتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) پیشرفته استفاده شده و هر دو بیمار، بینایی خود را بازیافتند.

این موفقیت حاصل همکاری مشترک پروفسور پیت کافی (Pete Coffey) از کالج دانشگاهی لندن و پروفسور لیندون دا کروز (Lyndon da Cruz) از بیمارستان چشم پزشکی مورفیلدز در برنامه London Project to Cure Blindness بود.

در این پروژه، 10 بیمار مبتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن نوع مرطوب (wet) تحت درمان قرار گرفتند. سلول های اپیتلیال رنگدانه شبکیه (RPE) در ماکولا، برای عملکرد سلول های فوتورسپتور حساس به نور حیاتی هستند و درغیاب RPE از بین می روند.

دو بیمار انگلیسی (60 و 80 ساله) در مراحل پیشرفته بیماری AMD که در آستانه نابینایی قرار داشتند، تحت پیوند با یک غشای پوشیده از سلول های بنیادی جنینی انسان قرار گرفتند. این غشا مهندسی شده، از توانایی تبدیل شدن به سلول های اپیتلیال رنگدانه شبکیه (RPE) برخوردار هستند.

بهبود وضعیت بینایی سه بیمار (توانایی خواندن متن) از 10 بیمار، بسیار بیشتر از حد انتظار بود. یکی از بیماران در ابتدا می توانست یک کلمه را در دقیقه با استفاده از بزرگنمایی بخواند که بعد از پیوند، قادر به خواندن 80 کلمه در دقیقه است.

درحال حاضر تنها 10 درصد بیماران دژنراسیون ماکولای وابسته به سن نوع مرطوب در انگلیس به این روش درمانی دسترسی دارند و انتظار می رود که این روش درمانی تا 5 سال آینده (در انگلیس) کاربردی شود.

نتایج این دستاورد در مجله Nature Biotechnology منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: guardian

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل